Recensie: Mat Walklate – Sea Of Blues

Mat Walklate – Sea Of Blues
Format: CD – Digital / Label: Mat Walklate
Releasedatum: 18 augustus 2018

Tekst: Gerrit Schinkel

Mat Walklate is een uiterst actieve professionele muzikant en muziekleraar. Zijn belangrijkste muziekinstrument is de mondharmonica, maar hij speelt ook gitaar, fluit en uilleann pijpen. Walklate’s muziek omvat veel stijlen, van blues, bluegrass, Americana en ska tot traditionele Ierse volksmuziek.
Hij maakt naast soloalbums (‘Cold In April’), een album met traditionele en Ierse volksmuziek, o.a. platen met de Ierse gitarist Dick Farrelly (‘Keep It Clean’) en The House Devils (‘Crossing The Ocean’).  In 2014 ontmoet Walklate in Manchester de al jaren in Engeland wonende Siciliaanse gitarist Paolo Fuschi en met hem heeft hij naar eigen zeggen een ‘partner in crime’ gevonden.

Vorige maand verscheen er weer een nieuw album van Mat Walklate met elf nieuwe composities. Op dit album ‘Sea Of Blues’ is uiteraard ook gitarist Paolo Fuschi te horen en maakt een groot aantal gastmuzikanten hun opwachting. Het openingsnummer, de uptempo funky blues Could Have Been begint met de pompende bastonen van Bo Lee waarna al snel de felle mondharmonica van Walklate invalt.
Walklate leeft zich vervolgens helemaal uit in de instrumental Playing With Myself Boogie. Tom Attah speelt slide in de rudimentaire harmonicablues The Sun Never Shines en Paolo Fusch trekt naast de huilende mondharp van leer in de gruizige blues So Deep In Trouble. In Exactly What You Need is de pompende bas van Bo Lee weer prominent aanwezig en excelleert Walklate weer met schitterende harpsolo’s. In de countryblues Swimming Pool heeft Walklate geen begeleiders nodig en begeleidt hij zichzelf op mondharp en gitaar.
In de ska blues Modest Man komen de keys van Justin Sheam er bij en is bassist Bo Lee weer schitterend op dreef. Een van hoogtepunten van het album is de ruim zeven minuten durende gospelblues Rivers Of Jordan. Louter zang en mondharp. Fantastisch. Paolo Fuschi tovert een indringende solo uit zijn gitaar in het met veel percussie en een luie slepende mondharp versierde Out Of The Sun. Veel percussie komt er ook aan te pas in de boogie Answer Your Phone, met een fluitsolo van Walklate.
Het album wordt besloten met de heerlijke uitsmijter Dubbed And Burning, een reggae-achtige instrumental met de fraaie ritmesectie Bo Lee en Stevie Oakes, scheurende mondharpsolo’s en Calypso George op gitaar.

Liefhebbers van harmonicablues moeten dit album onverwijld aanschaffen. Aanrader!

01. Could Have Been
02. Playing With Myself Boogie