Recensie: Marvin King – The Calling

Marvin King – The Calling
Format: CD / Label: Brella Records
Releasedatum: 12 juni 2018

Als je naar de hoes en naar de songtitels van dit album kijkt, weet je eigenlijk al zeker dat het hier om een religieuze release gaat. Maakt dat wat uit? Nee, totaal niet want we hebben hier te maken met een zeer aangenaam bluesrock album van de bluesveteraan Marvin King uit Greenville, South Carolina. Hij is al 40 jaar actief in de blueswereld met zijn band Blues Revival, die bestaat Barry Dockery (drums), Butch Dockery (toetsen) en John Brockshire (bas). Daarnaast is zijn zoon, Marcus King, in de voetsporen van zijn vader getreden en bracht ook al de nodige lekkere bluesrock albums uit.

Het album opent met de heerlijk romige bluesrock shuffle Turn Around waarin Marvin’s schurende, Duane Allman-achtige, slidewerk gelijk positief opvalt. Het nummer heeft sowiso erg veel van het werk van The Allman Brothers Band. Een nummer met een pompende ritmesectie en soulvol stuwend orgel, maar vooral het snijdende gitaarwerk van Marvin! Dance With The Holy Ghost is een funky gospelblues, die tegen het werk van Little Feat aanschuurt. Lekker gedreven swingend met hoekige riffs en een pompend refrein. Amazing Grace is de enige misser op dit album. Marvin probeert van deze gospelhymne een bluesy ballad te maken. Ondanks zijn zijn bijtende Roy Buchanan-achtige gitaar ontkomt deze versie echter toch niet aan het etiket “stroperig”. Dat komt ook mede door het keurige dameskoortje. Gelukkig komt daarna de pompende boogie The Rapture. Een instrumentaal nummer waarin de blues met fusion vermengd wordt waardoor dit nummer aan the Dixie Dregs doet denken.
Het melodieuze gitaarwerk van Marvin staat centraal in een stijl die doet denken aan Steve Morse en Dickey Betts. He Is The Master is een ruige bluesrocker met een smerig fiuzzgitaar geluid. Prima om een ode aan de Heer ook eens op een dergelijke rockende manier te horen. Het is een welkome afwisseling na Psalm 13! De lome soulvolle shuffle Now I Know lijkt zo uit het songbook van Robert Cray te zijn gestapt. Blood Bought Man drijft op een New Orleans funk ritme en Marvin’s broeierige slide. In Thirty Pieces Of Silver is het weer tijd voor een stevige funky rocker met splijtend donker gitaarwerk. Een nummer met elementen uit de Southern rock, funk en zelfs Frank Zappa/Steve Vai.
Tot slot komt de gospeltraditional Praise His Holy Name voorbij. Deze wordt vakkundig omgebouwd tot een pompend Southern (gospel)rocknummer waarin het energieke geluid van een Delaney & Bonnie of The Allman Brothers Band is terug te horen.

Als iemand zijn geloofsovertuiging op een dergelijk bluesy manier als Marvin King tot uiting weet te brengen zal je mij niet horen. Mijn zegen heeft deze gitarist sowiso al met dit album te pakken!

01.Turn Around
02. Dance With The Holy Ghost