Marvin Gaye – You’re The Man
Format: CD – LP – Digital / Label: UNI  – Motown
Releasedatum: 29 maart 2019

Tekst: Jurgen Bakker

Daar is hij dan. Na al die jaren. Het ‘verloren’ album van Marvin Gaye. Ter ere van wat Gaye’s tachtigste verjaardag zou zijn is besloten het album ‘You’re The Man’ alsnog uit te brengen. Dit album stond eigenlijk gepland om in 1972 uitgebracht te worden, als opvolger van het succesvolle ‘What’s Going On’. Maar de gelijknamige single werd maar matig ontvangen, Motown wou het niet promoten, en Gaye raakte in conflict met Motown oprichter Berry Gordy over zijn politieke voorkeuren. Als gevolg werd de release van het album voor onbepaalde tijd uitgesteld. Sindsdien is ‘You’re The Man’ het verloren album dat er nooit is gekomen.

Alhoewel, door de jaren heen zijn er toch wel wat nummers op compilatie albums en re-releases verschenen. Vaak ook in verschillende versies. Dat maakt het een beetje extra mysterieus wat nou daadwerkelijk op de oorspronkelijke release verschenen zou zijn. Nu het album bijna vijftig jaar later toch uitgebracht is bevat het ook relatief veel alternate mixen en remixen. Is dit dan echt het album dat Gaye wou uitbrengen? Veel dichter bij het oorspronkelijke album gaan we waarschijnlijk niet meer komen. En eerlijk, deze release volstaat prima. Met de bonustracks erbij is het ook nog een groot album van zeventien nummers geworden.

Op een aantal van deze nummers borduurt Gaye voort op de politiek geëngageerde stijl van ‘What’s Going On’’, al is dat wel op een minder hoopvolle, maar juist cynische, manier. Daarnaast komen er ook een paar ‘romantische’ nummers voorbij; een richting die Gaye op volgend album ‘Let’s Get It On’ inslaat. In tegenstelling tot deze twee albums is ‘You’re The Man’ een minder coherent geheel.
Het vormt een tussenstation waar Gaye twijfelt over welke kant hij op wil gaan. Uit ‘Let’s Get It On’ blijkt dus dat uiteindelijk voor de romantische weg is gekozen. Maar wat op ‘You’re The Man’ het geheel bij elkaar houdt, is de muziek zelf. Het is een consistente voorstelling van hoge kwaliteit soul en funk. Met al het gedoe dat rond deze plaat zweeft, is de muziek de verbindende factor die de nummers laat swingen, de ballads zwoel maakt, en de teksten kracht geeft.

Nu het ontbrekende stukje van Marvin Gaye’s repertoire eindelijk is ingevuld laat het alsnog een paar speculatieve vragen achter. Wat als het album wel in 1972 was uitgebracht? Wat voor invloed zou het album hebben gehad op zijn carrière, of op de muziekwereld? Zou er een tijdloze hit op gestaan hebben? Gezien het succes van ‘What’s Going On’ en ‘Let’s Get It On’, zou het zelfs potentie hebben gehad om een klassieker te worden.
Nu, vele jaren later, zal ‘You’re The Man’ niet dezelfde impact maken als toen mogelijk was geweest. En dat terwijl het nog steeds muzikaal een goede (en tekstueel zelfs een relevante) plaat is. Daarom is het fijn dat het verloren album alsnog een weg naar het publiek gevonden heeft.

01. You’re The Man – Pts. I & II / Single Version
02. The World Is Rated X – Alternate Mix
03. Piece Of Clay