Recensie: Martha Jane & The Talisman – Hello Demon

martha-jane-the-talisman-hello-demon

Martha Jane & The Talisman – Hello Demon
Format: CD – Vinyl – Download
/ Label: Eigen Beheer
Release datum:  1 Oktober 2016

Tekst: Filip Heidinga

Martha Jane & The Talisman bestaat uit: Martha Jane Settler (zang en gitaar) en haar talismen: Maarten Van Der Grinten, alle snaarinstrumenten en Boudewijn Bouw op drums. Samen met producer Attie Bauw lange tijd in de studio doorgebracht en er alles uit gehaald wat er in zat. Veel experimenteren en improviseren om een eigen geluid te creëren. In hun muziek hoor je vele stylen voorbij komen en daardoor is het een erg afwisselend album geworden. (Live wordt er gespeeld met: Mark Haanstra, bas en Sun Mi Hong, drums)

Het album begint rustig maar het is al zeer snel gedaan met de rust. Not My War ontwikkeld zich tot een lekker rock nummer met prachtig gitaarwerk van Maarten Van Der Grinten. Two Faced Man is iets rustiger met een mooie baslijn, ook door Maarten Van Der Grinten en stevige drums van Boudewijn Bouw. Met het volgende nummer Sweet Little Maybe gaat het tempo nog iets verder naar beneden. Het nummer heeft een mysterieuze sfeer, iets wat je in de andere nummers ook terug vind. En net als alle andere nummers is dit nummer van erg mooie songteksten voorzien door Martha Jane Settler. Hierna is het tijd voor iets totaal anders: So You Know It is een lekker up-beat country nummer waar soms het mysterieuze sfeertje doorschijnt. Een lekker vrolijk nummer. Ghost Town klinkt weer erg mysterieuze en daar zit ook de kracht van Martha Jane & the Talisman. Tijdens Demons laat Martha Jane horen dat ze ook zeker door kan gaan als rockzangeres en een erg krachtige stem heeft. Het nummer is wat mij betreft een hoogtepunt van het album. Tijdens het duistere The World Knows viert de mysterie weer hoogtij. Het nummer heeft naast rock invloeden dit keer ook duidelijk te horen grunge invloeden. What Took You So Long heeft de zelfde invloeden maar is met ruim twee minuten over voor je er erg in hebt. Grab It is naast Demons een hoogtepunt, in het nummer weet de band een perfecte mix te vinden tussen rock, grunge en blues met natuurlijk een mooi mysterieuze sfeer. Het album wordt afgesloten met het kleine en dromerige My Drug My Love. Een mooie afsluiter.

Kortom: Een sterk debuut album met een duidelijk eigen geluid en mooie sfeer. En op welk ander album hoor je naast blues ook country, rock en zelfs grunge invloeden?

01. Not My War
02. Two Faced Man