Recensie: Markus Rill – Getting Into Trouble

Markus Rill – Getting Into Trouble
Format: CD / Label: Blue Rose Records
Releasedatum: 17 april 2018

Tekst: Peter Marinus

Ik geef het toe! Ondanks het feit dat Markus Rill alweer zijn elfde album heeft uitgebracht had ik van de goede man nog nooit gehoord. En als ik dan ook nog eens lees dat deze singer-songwriter uit Frankfurt, Duitsland, door artiesten als Tom Waits en Bonnie Raitt op handen gedragen wordt, schaam ik mij ook wel een beetje.
Maar ik kan het met deze recensie allemaal in één keer goed maken. Markus heeft dit album gevuld met duidelijk Americana georiënteerde nummers. Gezien het feit dat Markus dus uit Duitsland komt is het des te verrassender dat daar totaal niets van te horen is. Dit album klinkt namelijk op en top Amerikaans. Markus is gezegend met een rauw stemgeluid dat veel weg heeft van John (Cougar) Mellencamp in zijn beginjaren.

Dat is is gelijk te horen in de opener In Theory. Een pittig rockend nummer dat nergens te gepolijst klinkt door het fraai rollende orgel en het stevige gitaarwerk. In de midtempo rocker Eye For An Eye treedt Dave Coleman op gitaar aan. Hij heeft een twinkelend geluid dat prima past in dit countryachtige nummer.

In For The Love Of Anne Boleyn is de fiddle van Sue Ferrer te horen. En dat houdt automatisch in dat het countrygehalte hier iets hoger ligt. Een prachtige intieme ballad met fraaie tweede stem van Camille Bloom. Desperate Ride wordt gedomineerd door de doorstampende drums en is een spetterende Americana swinger a la The Blasters met Marco Hohner op gitaar. On The Sly is daarna een zeer intieme ballad met wederom fraai fiddle spel. Dat is ook te horen in de al even intiem klinkende ballad Jenny. Het John Mellencamp gehalte stijgt weer in het stuwende Trouble With The Law met Dave Coleman als gitarist. Giving Up On Dreams heeft een Southern rock-achtig geluid met brandende lome gitaarriffs. Opvallend is verder het zeer overtuigend klinkende eerbetoon aan violist Vasar Clements (o.a. van de Earl Scruggs Revue) in Vasar Played The Fiddle.
Het is dat ik jullie verteld heb dat deze singer-songwriter uit Duitsland komt. Anders had geen mens dit gemerkt.

Een zeer goed Americana album dat wederom een bewijs is van Duitse degelijkheid!


Tracklist:
01. In Theory
02. Eye For An Eye
03. For The Love Of Anne Boleyn
04. Desperate Ride
05. On The Sly
06. Trouble With The Law
07. Jenny
08. Giving Up On Dreaming
09. Vasar Played The Fiddle
10. Not Like I Don’t Try
11. You Took It All Away

Website: Markus Rill

6 juni 2018|Categories: Recensies|Tags: |0 reacties

We horen graag je mening! Voeg reactie toe