Recensie: Mark Porkchop Holder – Let It Slide

Mark Porkchop Holder – Let It Slide
Format: CD – LP / Label: Alive Natural Sound Records
Releasedatum: 17 februari 2017

Als je een partner hebt die niet echt in de blues zit ben je veroordeeld tot een koptelefoon. Het probleem met een koptelefoon is dat de verschillende sporen links en rechts in je oor kunnen zitten en dat irriteert, luister maar eens naar het nummer 38. Nee, deze cd komt beter tot recht in mijn mancave, goede speakers, een dartbord, een biertje, en dan met je luchtgitaar lekker sliden.  De sound van Natural Records is zo natural  je waant je in een donkere kroeg met de drie mannen op een klein podium.

Mark Porkchop Holder is na jaren omzwervingen, veelvuldig optredend als one-man band, weer op het goede spoor terecht gekomen, met bassist Travis Kilgore en drummer Doug Bales een band om zich heen verzameld en een cd opgenomen. De songs zijn goed, afwisselend met slide gitaar en mondharmonica maar toch ook zo geschreven dat mocht het weer eens tegenzitten hij zo weer als one-man band op stap kan zoals te horen bij No Doctor, een roots blues uitstapje op de cd.

Als grondlegger van de punk rock blues met de Black Diamond Heavies wijkt deze cd van Mark Porkchop Holder niet veel af van dat pad. Luister maar eens naar Stagger Lee een veel gecoverde blues song die hier een van zijn donkerste versies kent. Live zal het bekende Baby Please Don`t Go er ook in gaan als koek. En wat te denken van het aan oud werk van de Rolling Stones herinnerende Disapearing Of Headlights  beide met een lekker basloopje, of het aan Johnny Cash refererende Stranger. Al met al een cd met veel slide gitaar werk, donker, gruizig en mede door de sound een goed kroeggevoel.

01: Let It Slide
02: Dissapearing
03: My Black Name