Recensie: Mark Daniel – New Truth (EP)

Mark Daniel – New Truth (EP)
Format: CD – Digital / Label: AAP Records
Relesedatum: 23 februari 2018

Op de website van zanger-gitarist Mark Daniel uit Connecticut wordt zijn muziek omschreven als een mix van Jon Spencer, Led Zeppelin, Neil Young en The Stone Temple Pilots. Dat klinkt mij als een vrij onwaarschijnlijke mix maar maakt mij aan de andere kant ook wel benieuwd naar de nummers op zijn EP. Mark is al wat jaartjes actief en trad op, als support act, voor acts als Steve Vai, The Marshall Tucker Band en Eric Gales.
Nu heeft hij samen met bassist Marc Hickox (o.a. ex-Charlie Musselwhite) en drummer Mickey Curry (o.a. ex-Hall & Oates, The Cult en Elvis Costello) vijf nummers als EP uitgebracht. Mijn angst dat de aangekondigde mix onwaarschijnlijk zou zijn komt uit. Van Jon Spencer invloeden heb ik op deze EP al helemaal niets terug gehoord en van de andere genoemde acts kom je snippertjes tegen.

De opener Slow Setting Sun is een stevige rocker, die elementen uit de muziek van Tom Petty en Bryan Adams lijkt te vermengen. Een aanstekelijke rocker met rauwe, beetje Neil Young-achtige, gitaar riffs. Heart Stops Beating is een stampend funkrock nummer met lichte Led Zeppelin en vooral Lenny Kravitz invloeden. Mark valt hier op door zijn rauwe strot en zijn knarsende en gierende gitaarsolo. Walk Through Fire mengt stevige Stone Temple Pilots-achtige rock met meer melodieuze rock waarbij fans van bijvoorbeeld Bryan Adams of Bon Jovi ook blij verrast zullen zijn. De ingetogen ballad Coming Down heeft, naast prima warm bluesy gitaarwerk, een duidelijk stadionrock stempel.
Dat geldt ook voor de afsluiter van de EP, het midtempo rockende Got It Bad, dat ook in de melodieuze rock hoek thuishoort.

Ik ben ervan overtuigd dat liefhebbers van melodieuze stevige rock absoluut enthousiast zullen zijn over deze EP. Hopelijk durft Mark het aan om op een volgende release ook eens de stevige bluesrock kant op te gaan, zonder te veel concessies te doen aan het grote publiek.

01. Slow Setting Sun
02. Heart Stops Beating
03. Walk Through Fire