Recensie: Marius Tilly – Words From The Wilderness

Marius Tilly – Words From The Wilderness
Format: CD – Digital / Label: MIG Music – Indigo
Releasedatum: 28 januari 2018

Marius Tilly is begonnen als bluesmuzikant in 2012 en was behoorlijk succesvol. Hij was bijvoorbeeld de Duitse inzending voor The International Blues Challenge in Memphis, en produceerde twee albums die goed ontvangen werden. Maar zich gevangen voelend binnen de strakke blues kaders werd hij zich steeds ongelukkiger. Dus brak hij met de blues en produceerde in 2016 de cd ‘Nebula Rising‘. Met deze cd verlegde hij de grenzen naar de pop/rock muziek. Deze lijn trekt hij op zijn nieuwste werkstuk ‘Words From The Wilderness’ verder door.

Hij duikt nog dieper de krochten van de rockmuziek in en verkent de grenzen van de stoner. Als referentiekader haalt hij daarvoor de rol aan van The Blues Pills in de Scandinavische muziekscene, de rol van Jack White en het overdonderende van Wolfmother. Ook de Duitse vakbroeders van Kadaver en Wucan spelen een rol bij de totstandkoming van deze cd. Ik vind dat hij ook zijn gehoor te luister heeft gelegd bij de jongens van de Staat. Komend uit Bochum is Nijmegen niet zo ver weg.

De cd is ruig, is donker, is vernieuwend. Deze Marius Tilly heeft de juiste snaar gevonden, ondersteunt door een strakke ritme sectie (Benjamin Oppermann Bass, Hanser Schüler Drums) laat hij de toeters en bellen van ‘Nebula Rising’ achterwege. Gezegend met een stemgeluid die goed past bij dit soort muziek, komt hij tot zijn eigen verrassing met maatschappij kritische teksten aan. Die teksten vormden volgens eigen zeggen de basis voor de twaalf nummer op deze cd.

De openingstrack The Worlds End begint nog vrij kalm, aangeslingerd door een gedreven bas- en drumritme, klinkt hier de new wave en punk van de jaren 80/90 door dit nummer heen. Het gevoel van dit nummer trekt hij de gehele cd door. Gedreven rockmuziek, zich soms uitend in donker ruige werkstukken. Neem Back On Track of War waarin je onmiskenbaar invloeden van de Staat terug hoort, sterke nummers. Nummers als deze geven dit album zijn smoel. Ja, deze Marius Tilly heeft met een serie sterke nummers een nieuwe sound gevonden.
Andere pareltjes op deze cd; The Ladder, Sold Out, Are You Ready To Go, Hercules. Het is goed dat je je gevoel volgt als je niet meer thuis voelt bij wat je voorheen deed. Ik volg Marius Tilly op dit pad. Zelf zoek ik ook altijd naar nieuwe muziek en ik vind het mooi.

01. The World´s End
02. The Ladder
03. Back On Track