Foto Recensie: Marianne Faithfull – Negative Capability

Marianne Faithfull – Negative Capability
Format: CD – LP – Digital / Label: Panta Rei – BMG
Releasedatum: 2 November 2018

Tekst: Paul Op den Kamp

Leg  dit album van Marianne Faithfull eens naast de klassiekers ‘Broken English’ en ‘Strange Weather’. Er ontstaat een vertraagt beeld van waaruit de zangeres eerst weg kijkt van de camera, om vervolgens langzaam haar blik te draaien; anno 2018 staart ze recht de wereld in.
Niet de enige overeenkomst die de albums met elkaar verbindt. Ook op muzikaal en tekstueel gebied lijkt het bijna een soort trilogie.

Marianne Faithfull interviewed by Nick Cave (at La Frette Studio)



Eerst de albumtitel. Wat betekent ‘Negative Capability’? Het niet verlangen dat alle omstandigheden in het leven worden teruggebracht naar feiten. Liefde is misschien een samenspel van hormonen en biologie maar een dergelijke redenering is toch droog en saai. Gevoelig reiken naar het mysterie is veel spannender en menselijker. Dat in het boekje bij het album een quote van dichter John Keats staat met dezelfde strekking maakt duidelijk dat we als fans tussen de regels moeten lezen.

A great thinker is ‘capable of being in uncertantie,mysteries,doubts, without any irritable reaching after fact and reason

                                                                              John Keats

Maar wat is de overeenkomst qua onderwerpen tussen de albums? Allereerst Engeland dat ten tijde van ‘Broken English’ moeilijke tijden had gekend met politieke crisis en economische onrust. Gelijk aan deze tijd waarin men langzaam dwaalt richting de Brexit. Aan de hand van de figuren uit Shakespeare wordt het beeld geschetst van het langzaam verdwijnend Albion als metafoor voor de komende chaos en ellende.
Terrorisme was toen als nu het onderwerp van een lied.  Was er eind jaren zeventig in het lied als in de maatschappij misschien wel een vleugje sympathie voor terrorisme, nu toont They Come At Night de nachtmerrie die deze misdaden gewoon zijn. De aard en motivatie is anders dan vroeger maar de gevolgen voor de slachtoffer dezelfde.

Zoals iedereen wel weet was As Tears Go Bye de grote doorbraak hit. Of zoals Faithfull zelf het nummer al jaren aankondigt ‘the damn song that started it all’. Het lied met het volwassen onderwerp dat ze als jong meisje zong. Toen ze was afgekickt zong ze op ‘Strange Weather’ dit lied opnieuw, als veertiger die haar  verslavingsellende achter zich had gelaten en qua leeftijd beter paste bij het lied. Om het als zeventiger weer te doen maakt de cirkel compleet, het lied verbindt nu volledig het begin, midden en einde van haar carrière. Dat daarnaast ook Witches Song opnieuw een kans krijgt past misschien wel bij #MeToo. Natuurlijk niet dat metafoor staat voor de boze heks uit de sprookjes maar als symbool van sterk, onafhankelijke vrouwen.
De Dylancover had wat mij betreft achterwege worden gelaten, het voegt weinig toe aan het geheel. Hoogstens opvallend hoe het accent in tekst lijkt te liggen op  de regel ‘Forget the dead you’ve left , they will not follow you’. Een regel die door haar gezongen vol is van het verlies, na een jaar waarin haar hartsvriendin Anita Palenberg en Heathcote Williams. De dichter die Why D’Ya Do It voor haar schreef.
Op de meeste nummers zingt Nick Cave mee, de sonore stem die boven de muziek zweeft brengt een vleugje hoop aan de donkere sfeer van verlies en verdriet. Net als zijn eigen laatste album kent ‘Negative Capability’ diezelfde combinatie van heldere klanken die hun eigen schaduwen lijken te hebben. Op dat punt toont dit album het eindpunt in de onbedoelde trilogie. De woede uit 1979 samen met het verdriet van acht jaar later blijken nu in 2018 een combinatie die perfect samengaat.



Tracklist:
01. Misunderstanding
02. The Gypsy Faerie Queen
03. As Tears Go By
04. In My Own Particular Way
05. Born To Live
06. Witches Song
07. It’s All Over Now, Baby Blue
08. They Come At Night
09. Don’t Go
10. No Moon In Paris
11. Loneliest Person
12. No Moon in Paris (edit version)
13. They Come At Night (alternate version)

Website: Marianne Faithfull


Ook op Blues Magazine ...