Marianne Faithfull – Dangerous Acquaintances
Format: LP / Label: Music On Vinyl
Releasedatum: 4 april 2019
Tekst: Paul Op den Kamp
Voor een albumcover als deze lijkt de lp wel uitgevonden. De zwoele blik van Marianne Faithfull komt op groot formaat beter tot zijn recht dan op het postzegelformaat van een cd. De zangeres vertelde in een interview dat de specifieke look gecreëerd werd doordat de fotograaf haar na de styling en make up overgoot met water. In eerste instantie schold ze hem de huid vol, tot ze het eind resultaat zag.
Deze nieuwe uitvoering op vinyl is een heruitgave van het oorspronkelijke album uit 1981, het werd toen onthaald op negatieve recensies. Men verwacht meer “Fire And Fury” zoals op het voorgaande ‘Broken English’. In haar autobiografie ‘Faithfull’ beschrijf ze hoe het platenlabel teleurgesteld reageert, men had ook maar boosheid verwacht. De naargeestige sfeer van dit nieuwe werk voldeed niet aan de gespannen verwachtingen die het label en het publiek hebben na de onverwachte mokerslag van haar comeback.
De liedjes op dit album zijn gedrenkt in lagen synthesizers en drumcomputers. De stemming ervan is er een van mineur, het tempo hierbij slepend en traag. Als een soort van proefversie van haar eigen album ‘Strange Weather’ ligt de nadruk op donkere ballads.
In eerste instantie kuiert het album ook voorbij als een wolk van ellende, de new-wave stijl als een omhulsel van junkie verdriet en uitzichtloosheid. Zeer langzaam blijken er meer kleuren dan enkel grijstinten in de muziek waarneembaar.
De overeenkomsten in thematiek tussen haar vorige album en dit werk maakt dat de liedjes een andere uitleg geven op dezelfde vragen. Niet alle personages uit de liedjes kunnen teruggrijpen op het geweld van ‘Broken English’ of ‘Witches Song’.
‘Dangerous Acquaintances’ is wat dat betreft de spiegeling van haar vorige album. De waas van verdriet en ellende vangt de karakters in een tussenwereld van afwachten, lethargie en introspectie. Hoe moet je verder met je leven nadat alles is verwoest. Als je gevangen bent in de grenzen van je karakter en problemen. Iets dat voor Faithfull dagelijkse praktijk was, in die jaren nog volop in de vicieuze cirkel van alcohol en drugs. Thematiek die op haar volgende album ‘A Child’s Adventure’ in de volle duistere glorie aan bod zou komen.
Een wat onbekender werk dat vraagt om herontdekking. Juist deze vinyl heruitgave maakt het makkelijker voor de luisteraar om zich te verplaatsen in de duistere sferen van toen. In die jaren van postpunk blijkt Faithfull plots een artiest die haar innerlijke “Goth” vond. Leg het album maar naast het werk van The Cure of Siouxsie And The Banshees uit datzelfde 1981.
Voor de luisteraar die nog niet genoeg kan krijgen van deze liedjes. Beluister eens het solo album op van haar gitarist uit die tijd, Barry Reynolds. Zijn ‘I Scare Myself’ bevat de liedjes die hij voor haar schreef, nu dan gezongen vanuit mannelijk perspectief. Een even verrassende plaat als die waar deze recensie over gaat.
Tracklist:
01. Sweetheart
02. Intrigue
03. Easy in the City
04. Strange One
05. Tenderness
06. For Beauty’s Sake
07. So Sad
08. Eye Communication
09. Truth, Bitter Truth
Website: Marianne Faithfull
We horen graag je mening! Voeg reactie toe