Recensie: Maria Muldaur – Don’t You Feel My Leg: The Naughty Bawdy Blues Of Blue Lu Barker

Maria Muldaur – Don’t You Feel My Leg: The Naughty Bawdy Blues Of Blue Lu Barker
Format: CD – Digital / Label: Last Music Company Records
Releasedatum: 28 september 2018

Als je het over een artieste hebt met een zeer lange muzikale staat van dienst kan je eenvoudig weg niet om Maria Muldaur heen. Deze inmiddels 76-jarige zangeres maakte in 1964 deel uit van The Even Dozen Jug Band, in 1965 van Jim Kweskin & The Jug Band, in 1972 van The Mud Acres en in 1977 van The Woodstock Mountains Revue. Daarnaast vormde zij, eind jaren ’60, een duo met haar toenmalige echtgenoot, gitarist Geoff Muldaur. En vanaf 1973 verschenen er soloalbums van Maria. Op die soloalbums is die muzikale ervaring altijd zeer goed te horen geweest. Met het grootste gemak pakte zij muzieksoorten als blues, jazz en folk aan.
Haar nieuwste album is een eerbetoon aan Blue Lu Barker, een blues/jazz zangeres uit New Orleans, die actief was in de jaren ’30 tot ’50.

Maria wordt op haar album bijgestaan door zeer ervaren muzikanten, namelijk Roland Guerin op bas (o.a. bekend van het Ellis Marsalis Trio), Herlin Riley op drums (o.a. bekend van het Wynton Marsalis Septet), gitarist Christopher Adkins, pianist Dave Torkanowsky en de blazers Roderick Paulin, Tom Fischer, Charlie Halloran, Rick Trolsen, Duke Heitger en Kevin Louis. Niet geheel onverwacht staat het album vol met nummers, die aan de oude New Orleans stijl doen denken. Dus een mix van rhythm & blues met jazz en vaudeville.

Zo opent het album met Georgia Grind, een heerlijk loom nummer met een New Orleans dixieland jazz geluid. Maria heeft inmiddels een doorleefd, flink door de jaren geschuurd, bluesy stemgeluid en wordt ondersteund door de diverse blazers. In Leave My Man Alone klinkt dat typische New Orleans rhythm & blues geluid waarin ook een vaudeville gevoel zit. Een jazzy shuffle met stuwend pianowerk. In de lui voortschuifeldende jazzy blues Loan Me Your Husband stelt Maria een partnerruil voor. “Loan me your husband and I’ll loan you mine”. Destijds (Jaren ’30-’50) een zeer stout en gewaagd nummer. De stem van Maria is uitermate geschikt voor de luie swingende bluesshuffle Scat Skunk waarin een prima broeierige saxsolo te horen is.
Now You’re Down In The Alley is een heerlijk rockend New Orleans nummer met pompende blazers, rockende piano en zeer levenslustige zang. Here’s A Little Girl From Jacksonville rockt vrolijk verder met een pompende boogie woogie piano in de hoofdrol. De piano is ook flink aanwezig in de lome blues van Nix On Those Lush Heads.
Dat geldt ook voor de stuwende rhythm & blues van Bow Legged Daddy waarin de sprankelende piano wederom centraal staat. Maria schept hier flink op over een zeer viriele minnaar. “I’ve got a jockey who rides in a special way…oh, ride me now!”. In de slowblues Trombone Man Blues staat een warme trombone uiteraard centraal
In A Little Bird Told Me wordt wederom New Orleans rhythm & blues gemengd met vaudeville met een luchtig swingend nummer als resultaat. In de rokerige jazzshuffle Handy Andy kirt Maria er lustig op los over de kwaliteiten van haar Andy. Het is oppassen geblazen in het lui hoekig swingende Don’t You Feel My Leg. Vooral niet aan haar been komen want Maria staat niet in voor de consequenties! Tot slot volgt weer zo’n lekker New Orleans dixieland jazz nummer, Never Brag About Your Man.

76 Jaar en dan nog met zo’n geweldig album op de proppen komen. Ik geef het je te doen. Maria toont met dit indrukwekkende album aan dat we nog lang niet van haar af zijn en dat is maar gelukkig ook!

01. Georga Grind
02. Leave My Man Alone