Maria Bettencourt – Maria Bettencourt
Releasedatum: 5 april 2019

Het is geen wonder dat de Portugese zangeres Maria Bettencourt zo talentvol is. Het zit namelijk in haar genen. Vader Luis Gil Bettencourt geldt in eigen land als een rock grootheid en is een begenadigd rockgitarist. Maria’s neef, Nuno Bettencourt zullen velen onder ons kennen als lid van metalband Extreme en bassist Donovan Bettencourt is lid van de rockband Ladrões Do Tempo.

En nu is er dan het debuutalbum van Maria waarop blijkt dat zij een pittig rockende dame is met een krachtige soulvolle stem. Haar stijl doet op momenten denken aan Alannah Myles, Alanis Morissette en Anouk met hier en daar een bluesy randje maar vooral met veel funky vuurwerk!

De opener van het album, Sold Your Soul, is meteen al een pittige rocker met behoorlijk rauw gitaarwerk. Een indrukwekkende opener die echt messcherp rockt. Lady Of The Night is daarna een lui pompende funky bluesrocker met een lekkere groove, funky gitaarwerk en een soulvol orgel van Ruo Pires Almeida. De ballad Free heeft een broeierig bluesy geluid waarin pa Bettencourt zich van zijn rauw gierende kant laat horen. River is een stuwend blues-funk nummer met soepele grooves en krachtige en indringende zang. In de akoestische ballad Drift Away laat Maria zich van haar lieve kant horen. Een haast psychedelisch nummer waarin Maria onder meer begeleid wordt door een sprookjesachtige mellotron.
Daarna wordt er weer volop gerockt in de staccato rocker No Room For Miracles. Zou het toevallig zijn dat de semi-acoestische poprock in Reel It On aan het zachtere werk van de band Extreme doet denken? Een trouwens behoorlijk hitgevoelig nummer.
Maria gaat vervolgens weer op de rauwe bluesrock toer met No Chip In My Brain. Het gitaarwerk klinkt hier enorm rauw en Maria’s zang zeer temperantvol. Ze slaat zelfs aan het rappen! Do You Have A Dime pompt energiek verder, wederom voorzien van dat brandende gitaargeluid. In dit rauwe nummer heeft Maria’s zang vele overeenkomsten met die van Alanis Morissette. In Out zit vol logge, eigenwijze funkrock grooves waardoor het geluid van Living Colour dichtbij lijkt. Deze grooves worden afgewisseld met pompende melodieuze gedeeltes.
Het Living Colour geluid is ook terug te vinden in de afsluiter Institutions. Een zeer krachtig beukend nummer met nerveuze keiharde funkgrooves.

Maria Bettencourt bewijst met dit zeer overtuigende debuut dat Portugese zangeressen dus ook behoorlijk stevig en temperamentvol kunnen rocken!!

01. Sold Your Soul