Recensie: Marco Marchi And The Mojo Workers – Stand Up

Marco Marchi And The Mojo Workers – Stand Up
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 15 juni 2018

Het is tijd voor de tuba!! En de oplettende bluesliefhebbers weten dan dat je grote kans maakt om bij New Orleans-achtige muziek uit te komen. De tuba neemt in die second-line muziek dan de rol over van de funky bas. Het wordt helemaal bijzonder als je dan weet dat die New Orleans-achtige muziek uit Zwitserland komt.
En wel van de band Marco Marchi And The Mojo Workers. Een band, die in 2011 de Zwitserse Blues Challenge won en die bestaat uit Marchi Marchi (zang, gitaar), Marco Pandolfi (harmonica), Fabio Bianchi (tuba, bas) en Toby Glaser (drums, wasbord). Ze mixen met het grootste gemak de blues met ragtime, boogie, second-line en jazz.

Dat is gelijk al te horen in Down By The River. Een combinatie van ragtime en New Orleans muziek met een stuwende gitaar, pompende tuba en broeierige harmonica. Marco’s rauwe stem past daar perfect bij. De tuba legt samen met de drums een ongelooflijke funky groove neer waarover Marco snijdende soleert. De Stones klassieker Honky Tonk Woman wordt omgebouwd tot een funky New Orleans second-line nummer met broeierig huilend harmonicaspel, sprankelende ritmische drums en een pompende groovende tuba. Stand Up combineert allerlei stijlen zoals bluesy ragtime, New Orleans second-line en folk met een onweerstaanbaar swingend feestummer als resultaat. De jazz klassieker Ain’t Misbehavin’ van Fats Waller is in een New Orleans dixieland jasje gehesen, warm en loom swingend. De slowblues Who’s The One Next To You is een “Nobody Loves You When You’re Down And Out”-achtige slowblues met warm huilende harmonica en Fabio dit keer op de “echte” bas. Fans van Nathaniel Rateliff zouden best wel eens blij kunnen worden van I Believe Yes But I Don’t Think So. Een rauwe sompige blues met huilende slide en priemende harmonica. Fabio en Tony houden de vaart er flink in in de stomende rauwe bluesshuffle What’s Wrong With You.
Ook You’ve Got Rolex I’ve Got Time (prima titel trouwens!) is al even stuwend met een swingend jazzy geluid uit de keuken van bijvoorbeeld Louis Jordan. Leeftijdsgenoten, die nu nog met kramp in hun vingers rondlopen van het veelvuldig maken van het “V” teken zullen de hippieklassieker I Feel Like I’m Fixin’ To Die van Country Joe & the Fish ongetwijfeld herkennen. Wat ze niet hadden verwacht is dat dit nummer veranderd is in een onweerstaanbaar dixieland nummer.
I’m Not The Boss is voorzien van een broeierig Tony Joe White-achtig swamp geluid met een gemeen snijdende slide. In de akoestische ragtime swinger No More Fools At The White House krijgt menig Amerikaanse president er flink van langs. We gaan daarna weer swingend New Orleans in met Nothing’s Gonna Happen, een luchtige mix van ragtime en dixieland.
Onze Zwitserse swingers sluiten hun album af met een dreigende en broeierige cover van Robert Johnson’s Love In Vain, traag voortsluipend met brullende harmonica en schurende slide.

Dit album toont aan, dat we hier te maken hebben met een onweerstaanbare swingende Zwitserse feestband!

01. Down By The River