Marcia-Ball-Tattooed-Lady-and-the-Alligator-Man

Marcia Ball – The Tattooed Lady And The Alligator Man
Release datum: 23 september 2014. Alligator Records

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

‘We came to party, like there’s no tomorrow. ‘ Beter dan deze zin uit één van de liedjes kan de nieuwste release van Marcia Ball niet samengevat worden. Uitgelaten honky-tonk piano, plezierig toeterende blazers en een band die hoorbaar lol heeft in de muziek. Een plaat om erg vrolijk van te worden.

Marcia Ball (1949, Texas) is een Amerikaanse blueszangeres en –pianist die al sinds de jaren zeventig actief is in de muziekwereld. Ball werd meerdere keren genomineerd voor een Grammy, won verschillende Blues Music Awards voor Contemporary Female Vocalist of the Year en diverse Blues Awards voor Contemporary Blues Artist of the Year-Female en Best Blues Instrumentalist-Keyboards.

Haar pianospel heeft invloeden van Zydeco, boogie-woogie en blues en die elementen komen volop terug op de release The Tattooed Lady And The Alligator Man, plus een flinke dosis blazers. The Tattooed Lady And The Alligator Man is de energieke opener van de plaat. Door de rollende piano en een vrolijk tempo ondersteund door opgewekt toeterende blazers is de feeststemming meteen al aanwezig. Verder gaat het met het opgetogen Clean My House, het Zydecogetinte The Squeeze Is On en Like There’s No Tomorrow. De lyrics van dit laatste nummer vatten de rode draad van de plaat mooi samen: ‘We came to party / like there’s no tomorrow / we gonna play a little music / I’m gonna show you how to do it.’ En of het een feestje is! Het spelplezier spat van het album af en het is duidelijk dat hier muzikanten aan het werk zijn die hoorbaar plezier hebben in hun spel.

Het is niet allemaal feestmuziek: soms neemt Ball even wat gas terug. Met de sterke soulballad He’s The One (ook opgenomen door James Brown, geschreven door Hank Ballard en oorspronkelijk getiteld She’s The One) injecteert Marcia Ball een flinke portie emotie in het lied. Ook kippenvel prachtige soul is Human Kindness en de lome bluesballads Lazy Blues en The Last To Know. Mijn persoonlijke favoriet is Can’t Blame Nobody But Myself dat één blok voortjakkerende piano is en Ball laat horen dat ze een heerlijke pot piano kan spelen.

Een plaat om erg vrolijk van te worden. Heel erg vrolijk zelfs.

1. The Tattooed Lady And The Alligator Man 3:36
2. Clean My House 3:28
3. Just Keep Holding On 3:12
4. Like There’s No Tomorrow 3:32
5. He’s The One 4:12
6. The Squeeze Is On 3:32
7. Hot Springs 3:30
8. Human Kindness 3:08
9. Can’t Blame Nobody But Myself 3:44
10. Lazy Blues 4:18
11. Get You A Woman 2:50
12. The Last To Know 3:57

Band
Marcia Ball: Piano, Vocals
Don Bennett: Bass
Damien Llanes: Drums
Michael Schermer: Guitar
Thad Scott: Tenor Saxophone

Roscoe Beck: Bass on ‘The Last To Know,’ ‘Clean My House,’ and ‘Human Kindness’
Delbert McClinton: Harmonica on ‘Can’t Blame Nobody But Myself’
Red Young: B-3 on ‘Get You A Woman,’ ‘Human Kindness,’ and ‘Hot Springs’
Terrance Simien: Accordion, Harmony Vocals on ‘The Squeeze Is On’
Thad Scott: Tenor Sax/Mark ‘Kaz’ Kazanoff: Baritone Sax on ‘Just Keep Holding On,’ ‘Get You A Woman,’ ‘He’s The One’ and ‘Like There’s No Tomorrow’
Jimmy Shortell: Trumpet/Randy Zimmerman: Trombone on ‘The Tattooed Lady And The Alligator Man,’ ‘The Last To Know’ and ‘Clean My House’
Tom Hambridge: Harmony Vocals, Tambourine on ‘Hot Springs’
Shelley King, Carolyn Wonderland and Amy Helm: Harmony Vocals on ‘Human Kindness’
Wendy Moten: Harmony Vocals on ‘Like There’s No Tomorrow’ and ‘Just Keep Holding On’
Van Mouton: Alligator man, Frottoir on ‘The Squeeze Is On’

Website: www.marciaball.com


Ook op Blues Magazine ...