Recensie: Manitoba Hal – Blues Is In The Water

Manitoba Hal – Blues Is In The Water
Format: CD – Digital / Label: Hal’s Kitchen
Releasedatum: 1 maart 2018

Tekst: Fons Delemarre

Manitoba Hal is, als ik zijn website bekijk, behoorlijk groot in Canada. Ongekroond Ukelele-koning (speler en bouwer) en gerespecteerd gitarist. veertien eigen albums gemaakt en gespeeld op talloze albums van andere muzikanten.
Hoe kan het dan dat AMG (All Music Guide), een zéér goed ingevoerde muzikale vraagbaak, deze Canadees helemaal niet vermeldt? Geen idee, maar zeer onterecht. Hal maakt zowel droevige als hoopgevende, romantische en soms ook een beetje gekke nummers. Maar altijd met een prettige groove en de nodige bluesfeel. Nooit ver weg zijn de links naar muzikanten als Keb’Mo’, Gordon Lightfoot, Terry Evans en Ry Cooder. Maar vooral Leo Kottke klinkt door in zijn spel, stem en composities. Dezelfde, mooie lage bariton, die tegen het lijzige aan zingt en hetzelfde ongelooflijk fraaie spel op ukelele, gitaar en slidegitaar.
Het ademt allemaal dezelfde rust en muzikale beheersing als het werk van Kottke. Als je, zoals Manitoba Hal (‘The Ukelele Blues Man’) in het voorprogramma van Ray Bonneville staat, ben je goed bezig. Hal is dat ook, gezien ‘Blues Is In The Water, zijn meest recente album. Op de cover een verzameling intrigerende, zelf gemaakte ukeleles, inclusief een double-neck! Aan de basis van zijn muziek ligt de ukelele, maar er is veel meer te beleven op zijn album, zeker gezien het feit dat het kleine vier-snaren-instrumentje ook regelmatig klinkt als een ‘gewone’six-string.
‘Blues Is In The Water’ is een gevarieerd, tikje ouderwets (‘vintage’, zo u wilt),  overwegend akoestisch old-school bluesalbum. Heerlijke muziek voor op de porch…

01. Alligator
02. My Dyin’ Day