Mandolin Orange – Tides Of A Teardrop
Format: CD – LP – Digital /
Label: Yep Roc Records
Releasedatum: 1 februari 2019

Tekst: Jurgen Bakker

‘Tides Of A Teardrop’ is de naam van het zesde album van Mandolin Orange, gevormd door Andrew Marlin en Emily Franz. Het duo uit North Carolina verpakt het folk genre in een warme deken van intimiteit en subtiele muzikaliteit. Geen rare sprongen op deze plaat, maar de mandoline en viool brengen de luisteraar dit keer naar een ultiem rustpunt.

Het album begint met de al eerder uitgebrachte nummers Golden Embers en The Wolves. Deze nummers zouden bij de luisteraar genoeg enthousiasme moeten aanwakkeren om de rest van het album te willen horen. Wat de luisteraar dan verder op het album zal ontdekken, is dat de muziek nergens een dal in duikt, maar ook niet veel hogerop klimt. Er is nét genoeg variatie, in elk nummer duiken er wel mooie regels tekst op, maar het lome tempo begint halverwege toch wel een beetje zijn tol te eisen. Het muzikale talent is dan wel duidelijk, dus er blijven weinig verrassingen over om de kabbelende progressie nog een extra zetje te geven. Er is voor gekozen om vast te blijven houden aan de warme intieme sfeer.

Dat kan wellicht komen doordat de pijn van verlies centraal staat op dit album. Op 18-jarige leeftijd verloor Marlin zijn moeder en dit verdriet vormt de basis voor de nummers op deze plaat. Hierdoor neemt Marlin ook het meeste vocale werk op zich. Toch zorgt Franz er met haar harmonieën en vioolpartijen voor dat ze onmisbaar is. Deze rolverdeling qua zang wordt alleen omgedraaid op Into The Sun en Like You Used To. Ondanks het thema klinkt de muziek niet overwegend somber en hopeloos. Er straalt toch een soort kalmte en acceptatie vanaf die aangenaam en geruststellend aanvoelt.
Uiteindelijk wordt het ultieme rustpunt dan ook bereikt in het eveneens eerder uitgebrachte Time We Made Time. “It’s time we made time just for talking.It’s time we made time to heal”. Met deze woorden begint het herstel van de pijn en het verlies. Het is een mooi eindpunt maar tegelijkertijd ook een nieuwe start met een blik op de toekomst. De luisteraar wordt nog eenmaal ingepakt door de muziek van Marlin en Franz en daarmee vormt dit nummer een sterk slot van het album.

Het is opvallend dat de sterkste nummers van ‘Tides Of A Teardrop’ al eerder waren uitgebracht dan de rest van het album. De andere nummers zorgen daarom voor weinig ‘spektakel’ maar ze zullen ook niemand echt teleurstellen. Het zal de luisteraar wederom genoeg moeten enthousiasmeren voor een volgende plaat of om ze live te gaan zien.
In mei zal hun tour ze onder andere door Duitsland, Nederland en België brengen.

01. Golden Embers
02.The Wolves