Man From The South – Koblenz

Formaat: CD/ Label: Whipping Post Music/ Release: september 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Gerrit Schinkel

Het debuutalbum Koblenz van Man from the South is een juweeltje. Zo, je kunt maar beter meteen met de deur in huis vallen. De nummers op het album werden al in 2009 geschreven en het publiek in de Pauluskerk in Tilburg kon toen al kennis maken met de door Paul van Hulten zelf geschreven nummers. Maar deze maand is de cd dan toch echt uit uitgekomen. En voor de liefhebbers komt Koblenz in oktober ook nog uit op vinyl. Het kan niet op.

Eindhovenaar Paul van Hulten, alias Man from the South, voorheen zanger/gitarist van het duo Woody & Paul, verrast op Koblenz met een mix van americana, folk en blues. De negen nummers op het album laten een intens zingende van Hulten horen, die tevens uitstekend gitaar en mandoline speelt. De spanning zit er al meteen vanaf het eerste nummer  “William” in. Jammer dat sommige nummers zo kort zijn. En zijn begeleiders mogen er ook zijn. Chris Draaijer op vibrafonette, elektrische gitaar, sitar en sinas-generator. Marcin Hurkmans op viool in het prijsnummer “Bring it on home”. Aldous Sandback op bas en banjo en de soundtapes van Herman Blaupunkt.

Koblenz is een sfeervol album van een singer-songwriter die weet waar hij de mosterd moet halen en dat heeft hij wat mij betreft uitstekend gedaan. Niet allen het Zuiden, maar heel Nederland mag trots zijn op Man from the South. De geplande live shows in oktober en november zullen ongetwijfeld ook een succes worden.

1. William
  2. Into the gloom
  3. Something made the streets melt