Recensie: Malcolm Holcombe – Come Hell Or High Water

Malcolm Holcombe – Come Hell Or High Water
Format: CD – Digital / Label: Gypsy Eyes Music
Releasedatum: 14 september 2018

Tekst: Roelof Passies

Een jaar of tien geleden zag ik hem live voor het eerst. Een optreden dat ik nooit meer zou vergeten. Het was ergens in de foyer tijdens het Blue Highways festival. Op een stoel zat hij solo te spelen met alleen zijn gitaar en stem. Wat het eerst opviel was zijn stem, zo nors en ruw had ik niet eerder meegemaakt, fantastisch, hypnotiserend eigenlijk. Maar dan zijn vingers en handen, zo groot als kolenschoppen. Je kan je niet voorstellen dat hij daarmee gitaar kan spelen. Maar het tegendeel is waar, met zijn eigen stijl fingerpicking en tokkelen weet hij elk nummer op een fantastische manier te begeleiden. Net als zijn stem is ook zijn gitaarspel, niet al te subtiel maar het is echt, net zoals zijn teksten, recht uit het hart.

Malcolm Holcombe is in 1955 geboren te Asheville (North Carolina, USA) maar woont al jaren in Nashville. Inmiddels heeft hij vele albums op zijn naam staan, als ik goed tel zeker dertien studio albums. Onlangs kwam het album ‘Come Hell Or High Water’ uit. Samen met het koppel Greg Brown en partner Iris de Ment heeft Malcolm er een pakkend album van weten te maken. Praktisch elk nummer wordt vergezeld door Iris de Ment als achtergrond zangeres en dat geeft het album net even wat meer sjeu. Jared Tyler is al jaren zijn vaste compagnon op dobro en speelt ook op dit album mee.

Het openingsnummer Left Alone is gelijk al een aangrijpend nummer over een vriend van Malcolm die heeft gediend in de Vietnam oorlog en daardoor is getraumatiseerd en vervolgens verslaafd is geraakt aan drank en drugs en in eenzaamheid leeft. I Don’t Wanna Disappear is meer een duet met Iris en pakt heel mooi uit. Het nummer It Is What Is It is voor mij het hoogtepunt van dit album. Met een opzwepende drum en de fantastische slagen op de dobro door Jared Tyler is dit een geweldig nummer.
De typische stijl van Malcolm komt hier het meest tot zijn recht, schurend en rauw. Er zijn nog een paar nummers die een eervolle vermelding verdienen zoals het nummer October Mornin‘. Een nummer met heerlijke fingerpicking net zoals het nummer In The Winter. Die nummers brengen ons naar een jaargetijde waarbij je bij de open haard en een glas heerlijk kunt wegdromen met de klanken van Malcolm. En als je nog op zoek bent naar een mooie kerst cd dan word je ook met dit album op je wenken bediend. Niet bepaald een niemendalletje maar in de typische Malcolm stijl wenst hij je Merry Christmas.

Malcolm is uniek en dat heeft hij nogmaals bewezen met dit heerlijke album ‘Come Hell Or High Water’.

01. Left Alone
02. I Don’t Wanna Disappear