Recensie: Mahalia Barnes + The Soul Mates – Hard Expectations

Mahalia Barnes + The Soul Mates – Hard Expectations
Releasedatum: 13 april 2018

De appel valt niet ver van de boom is een gezegde, die zeer zeker van toepassing is voor dit derde album van Mahalia Barnes + The Soul Mates. Mahalia is namelijk de dochter van de Australische power zanger Jimmy Barnes, bekend van zijn solo werk en als lid van de band Cold Chisel. Het is geen wonder, dat Mahalia in haar jeugd aan de nodige soul, blues en rock werd blootgesteld. En al die invloeden zijn op dit album zeer duidelijk te horen.
Met name de soul is hier flink aanwezig. Mahalia blijkt een “echte” soulzangeres te zijn met een stem, die vol emotie zit. Vergelijkbaar met zangeressen als Ann Peebles, Bettye Lavette of zelfs Patti Labelle. Zij gooit niet, zoals haar vader, al haar energie in één keer naar buiten maar doet dit op een prima gedoseerde manier.
Zij wordt bijgestaan door haar Soul Mates, een zeer geoliede soulband, die bestaat uit Franco Raggatt (gitaar), Clayton Doley (orgel, piano), Lachy Doley (clavinet, orgel), Ben Rodgers (bas) en Dave Hibbard (drums). Fabulous Thunderbirds gitarist Kirk Fletcher en guitarist Joe Bonamassa zijn te gast op het album.

Het album opent met Love Is Fleeting, een hoekig funky bluesrock nummer waarin ik net zo’n hoekig funkende riff tegenkwam als in The Clash’s “The Magnificent Seven”. Hard Expectations is van de hand van Cold Chisel lid Don Walker en is een loom funkend soulrock nummer waarin Mahalia’s sprankelende stem prima uit komt. Dit nummer zal zeer zeker bij de soulfans onder ons in de smaak vallen. My Love is een heerlijke soulballad met warme lome blazers en een onweerstaanbaar soul orgel. Ain’t Nobody Else opent met een prachtig gospelachtig orgel om daarna over te gaan in een machtige bluesy shuffle met priemend gitaarwerk en spetterende blazers. Door de achtergrondzang van Jade MacRae, Juanita Tippins, Prinnie Stevens en Joy Yates ontstaat een zeer krachtig gospelgeluid. Het groovende Shake Things Up is een funky bluesrock nummer dat enigszins vergelijkbaar is met “Standing On Shakey Ground” van The Temptations.
De cover van het Curtis Mayfield nummer Hard Times funkt net zo lekker verder. Deze cover doet dit nummer van soulgrootheid Curtis Mayfield alle eer aan. Joe Bonamassa is te gast op Move On. Een soulnummer met een overduidelijke Hi sound, al was het alleen maar door dat machtig rollende orgel. Halverwege laat Bonamassa een splijtende solo op ons los. De funk is volop aanwezig in Walk All Over Me met een ritme dat mij aan “Chicken Strut” van de Meters deed denken.
Three Times + I’m Gone is daarna een spetterende rhythm & blues shuffle in de beste Fabulous Thunderbirds traditie. In de zeer luie bluesy ballad I Am More duikt het soulgeluid van Ann Peebles weer op. Het album wordt op een zeer indrukwekkende wijze afgesloten met de cover van het Pointer Sisters nummer You Gotta Believe. Een knallende funky versie waarin Mahalia en haar achtergrondzangeressen het geluid van de Pointer zusjes prima doen herleven.

Een prima soulalbum met voldoende bluesinvloeden om onze lezers tevreden te stellen of zelfs nieuwsgierig te maken.

01. Love Is Fleeting
02. Hard Expectations