Magic Slim & The Teardrops – I’m Gonna Play The Blues
Format: CD – Digital / Label: Wolf Records International
Releasedatum: 14 maart 2019

Tekst: Paul Op den Kamp

Registratie van een concert uit 2010, nu verzameld op deze postume release. De zanger en gitarist in kwestie overleed in 2013. Magic Slim was een muzikant in de schaduw en stijl van Muddy Waters en Howlin` Wolf. Geboren in 1937 en getogen in Grenada, Mississippi kreeg hij na veel hard werk zijn eigen plek in het rijtje grote blues muzikanten. Samen met zijn vaste begeleidingsband The Teardrops maakte hij ruim dertig albums.

Zoals eerder geschreven gaat het hier om een live album. Het verslag van een concert dat Slim en zijn band gaven in Wenen. De Oostenrijkse hoofdstad staat natuurlijk meer bekend om de wals en aanverwante klassieke muziek. Toch vervaagt de Habsburgse grandeur tijdens het luisteren naar dit album, de sfeer ingewisseld voor die van het zuiden van de Verenigde Staten. Elegantie en de driekwartsmaat ingeruild voor zweterige warmte en achtste maatsoorten.

Tegenwoordig wordt er vaak gebruik gemaakt van muzikale trucjes. Met name hard en snel gitaar spelen blijkt een wat obligate uiting om het blues gevoel uit te drukken. Even voorspelbaar als saai.  Maar niets van dergelijke effecten op dit album. Magic Slim werkt vanuit de groove. Een alsmaar voortstuwend geheel waarmee de origine van het genre als de realiteit waaruit de zanger zingt zijn verbonden. Een gloeiende deken valt over de luisteraar heen. Een omhulsel waaruit de verhalen van verdriet en ellende worden bezongen.

Puik live album van een even getalenteerde gitarist. Voor sommigen is dit (misschien) een eerste kennismaking. Een muzikale ontmoeting waaruit geen nieuwe muziek gaat komen, of er moeten nog meer postume releases volgen. Al valt er met een dergelijk uitbreid oeuvre genoeg te ontdekken.

01. Come On In This House (Amos Blakemore)
02. I’m Gonna Play The Blues (Morris Holt)
03. Please Don’t Dog Me (Morris Holt)