Magic Sam

MAGIC SAM – Live At The Avant Garde, June 22, 1968
Delmark DE 833 (Music & Words)

Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Door: Rien Wisse

Samuel Maghett was 32 toen een hartaanval hem op 1 december 1969 fataal werd. Luttele dagen daarvoor was op Delmark zijn tweede album ‘Black Magic’ uitgebracht. Een contract voor Stax en een definitieve doorbraak leken op dat moment slechts formaliteiten, maar het lot besliste anders.

Magic Sam, jarenlang straatgenoot op Chicago’s West Side van Freddie King, Syl Johnson, Luther Allison en – ongeveer om de hoek wonend – Buddy Guy en Otis Rush, had een unieke stijl van gitaarspelen, die daar en in dat tijdperk – de jaren zestig – gewone koek was. Na Sams overlijden bracht Delmark de opmerkelijke albums ‘Live’ (een dubbel-LP met zowel club- als festivalopnamen van het Ann-Arbor Festival 1969), ‘Give Me Time’ (solo-opnamen bij Sam thuis) en drie andere live-albums uit. Ook op Black Magic/Black Top en L+R verscheen werk van Sam, terwijl zijn pre-Delmarkwerk (singles) eveneens opnieuw het daglicht zag.

Elke nieuwe opname die vandaag de dag nog van Sam wordt gevonden, veroorzaakt opwinding bij verzamelaars van vintage blues. Deze liveset, met toestemming van Sam opgenomen door Jim Charne, lag jarenlang bij laatstgenoemde op zolder.
Sam en zijn begeleiders Mojo Elem (basgitaar met een door de hele set ontstemde snaar) en Bob Richey (drums) speelden, naast werk van Sams platen, songs die op dat moment populair waren. ‘Freddie Kings ‘San-Ho-Zay’, ‘Come On In This House’ van Junior Wells, het inmiddels tot op het bot afgekloven ‘Hoochie Coochie Man’ (Willie Dixon), ‘Still A Fool’ van Muddy Waters en ‘That’s All Right’ van Jimmy Rogers. Juist in die covers, in vrijwel alle gevallen eerste uitvoeringen van Sam, ligt de charme. Sam interpreteerde ze dusdanig dat het eigen nummers lijken. Met zijn hoge tenorstem sloeg hij – in de hoogtijdagen van de soul – een brug tussen blues en soul, terwijl de vaak staccato aangeslagen gitaarerupties altijd weer duidelijk maken hoe hij, Freddie King, Buddy Guy en Luther Allison elkaar hebben beïnvloed.

Deze cd is puur, gewoon opgenomen met een paar microfoons en een taperecorder en een band die een regulier optreden afwerkte. Met de gitaar recht ingeplugd in de versterker, zonder pedalen en andere opsmuk. Een prachtalbum voor completisten.

Wie net heeft ontdekt waar al die blanke Texas-West Coastgitaristen, alsook Ronnie Earl en Duke Robillard het allemaal vandaan hebben gehaald kan beter starten met de Demlarkalbums ‘West Side Soul’, ‘Black Magic’ en ‘Live’.

TRACKS:
1. San-Ho-Zay
2. Don’t Want No Woman
3. I Need You So Bad
4. Feelin’ Good
5. It’s All Your Fault Baby
6. You Belong To Me
7. Bad Luck Blues
8. Come On In This House
9. Hoochie Coochie Man
10. Still A Fool
11. That’s All i Need
12. All Your Love (I Miss Loving)
13. That’s All Right
14. Lookin’ Good
15. Everynight Everyday
16. Hully Gully Twist


Ook op Blues Magazine ...