Recensie: Maarten Russchen Band – Straight Line

Maarten Russchen Band – Straight Line
Format: CD – Digital / Label: Coast Company
Releasedatum: 6 april 2018

Tekst: Peter Marius

Het verhaal van Maarten Russchen mag nu toch wel bekend zijn. Een gitarist uit Amersfoort met zijn wortels in de jazz. Hij kreeg les van Wim Overgaauw, speelde vaak mee met het Metropool Orkest en besloot daarna als advocaat door te gaan. Gelukkig voor ons heeft hij de muziek toch weer opgepakt. Na een verleden jaar verschenen EP is er nu een volwaardig album van de Maarten Russchen Band.
En dat is ook echt een band. Niet een gitarist met zijn band, nee, een hecht op elkaar ingespeelde band, die naast Maarten bestaat uit Hans de Wild (Hammond), Peter Wessink (drums) en Maarten Bakker (bas).

Er staan maar liefst vijftien nummers op het album, waarvan vijf nummers op de eerder verschenen EP afkomstig zijn. A Matter Of Perspective is een lome funky shuffle met een enigszins New Orleans-achtig ritme en Maarten’s gitaar waarin de jazz invloeden goed te horen zijn. Believe In It funkt wat feller in een haast Little Feat-achtige stijl en heerlijk pompend orgel. In Won’t Fit In laat de band zich van zijn gevoeligere kant zien/horen. Een ballad in een Mark Knopfler/Sting-achtige stijl. Het lome funky Walk With Me klinkt als een mix van Margriet Eshuys’ Black Pearl en Paul Simon’s One Trick Pony. Better Pack Your Bags is een fel funkend nummer, dat opgezweept wordt door het stuwende Hammond werk en Maarten’s funky riffs. Dan de nieuwe nummers. Straight Line is een funky bluesrock nummer, dat hecht en luchtig grooved. Maarten levert hier een priemende solo af. De heerlijk ontspannen shuffle Not Welcome Anymore heeft stiekem gesnoept van Help Me van Sonny Boy Williamson. Een ingehouden, broeierig nummer waarin Maarten een duel aangaat met de Hammond. Uitslag onbeslist. In de broeierige bluesshuffle Worried waart lichtjes de geest van Steely Dan (Black Friday) rond en is een korte knallende gitaarsolo te horen .
Just Doing My Thing is een soulvol uptempo nummer dat klinkt als een opgevoerde versie van Bobby Parker’s Watch Your Step. In de zeer sfeervolle slowblues Grounded laat Maarten horen wat hij als gitarist waard is en hij doet dat op een zeer overtuigende wijze door de blues en jazzinvloeden te versmelten. De blues en jazz gaan in het swingende funky Big Dirty Cash een verbond aan terwijl Maarten in de intieme ballad Wrong There richting het sfeervolle werk van Mark Knopfler trekt. Opposites Attract is een onweerstaanbaar groovend nummer met lekker jazzy gitaarwerk. Het lome funky If He Goes Shopping is voorzien van de nodige Smokestack Lightning licks.
Tot slot volgt er nog een super swingend souljazz nummer, Hard To Resist, dat opent met de opzwepende drums van Peter Weissink, waardoor ik even dacht dat we een coverversie van Ballroom Blitz van The Sweet te horen zouden krijgen.

Na een prima EP heeft de Maarten Russchen Band een uitstekend album uitgebracht waarop de blues op inventieve wijze samengaat met de jazz en Steely Dan invloeden.

01. Straight Line
02. Not Welcome Anymore