Recensie: Lynyrd Skynyrd – Live In Atlantic City

Lynyrd Skynyrd – Live In Atlantic City
Format: CD – LP – Digital – DVD – Blu-ray / Label: earMUSIC
Releasedatum: 21 september 2018

Bestel Bluray | Bestel DVD | Bestel CD+Bluray | Bestel LP

Tekst: Jurgen Bakker

Het afscheid nadert voor de ‘Street Survivors’ uit Jacksonville, Florida. Begin dit jaar kondigde Lynyrd Skynyrd hun afscheidstournee aan, “The Last of the Street Survivors Farewell Tour”, en inmiddels komt die laatste datum van acht januari in Mexico steeds dichterbij. Ondertussen zijn ze ook bezig met het uitreiken van de laatste cadeautjes aan de fans. In maart verscheen al ‘Collected’; drie cd’s met daarop een verzameling nummers uit hun lange carrière en een aantal demo versies en live opnames. Nu hebben ze ook een geheel live album uitgebracht, ‘Live In Atlantic City’.

Het album is een registratie van het optreden dat de band in 2006 gaf voor het programma ‘VH1 Classic’s Decades Rock Live!’. In dit programma wordt een artiest die in de laatste vijftig jaar grote invloed heeft gehad op de muziekwereld in de schijnwerper gezet. Daarnaast zijn er ook gastoptredens van jongere populaire artiesten die geïnspireerd zijn door de oude legendes. Zo deelde Lynyrd Skynyrd het podium met Bo Bice, Hank Williams Jr., en 3 Doors Down. De aanwezigheid van deze gastartiesten is zowel een toevoeging als een minpunt op deze plaat. Aan de ene kant bewijst het de iconische status van de band, maar aan de andere kant maakt het van dit album niet het ultieme afscheidscadeau dat nog eenmaal de volledige klasse van Lynyrd Skynyrd weergeeft.
De eerste drie nummers van het album worden nog helemaal door Lynyrd Skynyrd zelf uitgevoerd. Met Workin’ For Mca, het nationalistische Red White And Blue (Love It Or Leave), en Gimme Three Steps komt de sfeer er in de Decades Rock Arena al goed in. Hoewel de daaropvolgende nummers met de gastartiesten prima klinken, betwijfel ik of alle fans wel zitten te wachten op nummers als The Real Thing en Kryptonite, die ook niet echt onder de noemer ‘Southern rock’ passen. Sterker nog, het nummer Saturday Night Special wordt niet eens gespeeld door Lynyrd Skynyrd, maar door 3 Doors Down. Mooi eerbetoon, maar ik denk dat veel mensen het nummer toch liever horen wanneer het door de originele band wordt gespeeld; vooral als het op het (wellicht) laatste live album staat. Gelukkig maakt Lynyrd Skynyrd er met de laatste drie nummers weer een echt Southern rock feest van, met uiteraard Sweet Home Alabama en Free Bird als knallende afsluiters.

‘Live in Atlantic City’ is een prima album waar de meeste grote hits van Lynyrd Skynyrd voorbijkomen en waar de muziek nog goed swingt en rockt. Echter zorgen de gastoptredens ervoor dat dit album voor sommige fans misschien niet helemaal als het ultieme afscheidscadeau voelt. Ik zou graag de woorden willen citeren waarmee Johnny Van Zant Sweet Home Alabama inluidt: “I do believe it’s time for the South to rise again!”. Nog één live plaat… van de allerlaatste tour… met enkel eigen nummers… misschien zelfs een iets langere set. Een laatste wapenfeit dat recht zou doen aan de indrukwekkende carrière waarmee Lynyrd Skynyrd is uitgegroeid tot de bekendste Southern rockband uit de muziekgeschiedenis.

01. Workin’ For Mca
02. Red White And Blue (Love It or Leave)
03. Gimme Three Steps