Recensie: Lucy Wainwright Roche – Little Beast

Lucy Wainwright Roche – Little Beast
Format: CD – Digital / Label: Tone Tree Music
Releasedatum: 12 oktober 2018

Voordat ik haar album recenseer zal ik eerst eens uitleggen uit wat voor familie Lucy Wainwright Roche komt. Haar vader is Loudon Wainwright III, een singer-songwriter, die met name in de USA gedurende de 70’s een grote naam was met zijn satirische folknummers. Deze Loudon trouwde met Kate McGarrigle, die wij weer kennen van het duo Kate & Anna McGarrigle. Zij kregen samen twee kinderen, Rufus en Martha Wainwright, die beiden zeer aktief zijn met hun solo carrières. Daarna trouwde Loudon met Suzzy Roche, die lid was van de eigenzinnige folkformatie The Roches. Gezamenlijk kregen zij een dochter, Lucy Wainwright Roche, die nu haar zesde album op de markt heeft gebracht.

Waarom dit familierelaas? Om uit te leggen waar het eigenzinnige geluid van Lucy vandaan komt. Zij combineert de folky invloeden van haar ouders met de pathos van haar (half)broer en de eigenzinnigheid van de hele familie.
Verwacht bij Lucy geen “hap-slik-weg” nummers, dat zit er gewoon met zo’n familieachtergrond niet in. Op dit album staan echter genoeg nummers waarbij je regelmatig een brok in je keel moet wegslikken. De nummers zitten namelijk vol verlangen, somberheid en eenzaamheid. Muzikaal komt regelmatig de invloed van Laura Nyro, een singer-songwriter uit de 70’s, bovendrijven.
Het album is muzikaal zeer fraai vormgegeven door producer Jordan Brooke Hamlin, bekend van haar werk met the Indigo Girls, die ook nog de gitaar, piano, pedal steel, bas en percussie bespeelde.

Het album opent met Soft Line met zacht schurende cello loops, tokkelende gitaren en Lucy’s fluweelzachte stem. Een nummer dat langzaam onder je huid kruipt. Quit With Me is een duet met singer-songwriter Matthew Perryman Jones uit Nashville, Tennessee. Wederom een zeer stemmig nummer vol zware pianoakkoorden. De stemmen van Lucy en Perryman Jones passen wonderwel bij elkaar. Fifth Of July wordt door Lucy vrijwel a capella uitgevoerd over zwevende cello (of gitaar) lagen. Dit wordt gevolgd door de breekbare, intieme ballad Trouble met een gevoelige cello van Claire Indie. Een intiem schurende elektrische gitaar en bas vormen de begeleiding voor Lucy’s warme stem in het titelnummer Little Beast. In de dreigend vibrerende pianoballad Heroin wordt de oneindige liefde voor ofwel de drug of een liefde bezongen. “Happy birthday heroin, how I loved you and now I still do”.
Dit op zich al vrij intieme album wordt op een wel zeer intieme wijze afgesloten door drie, door Lucy solo uitgevoerde ballads. Issues met akoestische gitaarbegeleiding, This Song Is About You met pianobegeleiding en Behind The Wheel, wederom met akoestische gitaarbegeleiding.

Dit album is zeer aan te raden aan liefhebbers van melancholische en melodramatische singer-songwriter nummers en uiteraard fans van de familie Wainwright!

01. Soft Line
02. Quit With Me