Lucky Peterson, Magic Slim, Joe Louis Walker, Bill Perry – 4 Blues Guitar masters.

Format: CD / Label: Dixiefrog / Release: Mei 2011
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Frank van Engelen

De titel van dit nieuwe album zegt het allemaal al: 4 Blues Guitar Masters, en ik kan U vertellen niet de eerste de beste dus. Dit is een compilatie van 4 gitaristen uit de blueswereld die zich inmiddels al aardig in de kijker hebben gespeeld de afgelopen jaren. Even kennismaken kort dan maar even?

Lucky Peterson, geboren in Buffalo- New York, samen met Joe Louis Walker de belangrijke vertegenwoordigers van de Chicago Blues vermengd met veel Soul en funk en r&B invloeden, waardoor er een soort nieuwe blues ontstond, in vooral de jaren negentig.

Lucky gaat al heel lang mee, speelt gitaar, keyboards, en kan ook nog eens gemeengoed zingen als je het mij vraagt, Zijn stijl is dus zoals ik al eerder zei, zeer divers te noemen, Hij begon als gitarist bij Etta James, Bobby Bland en ook Little Milton, en daarna ging het heel snel met onze vriend. De lijst van muzikanten waar hij mee heeft gespeeld is oneindig lang. Pas nog op zijn laatste album een duet met B.B. King dus. Hij geldt momenteel als een gevestigde waarde in het blues firmament en is veel te zien op de diverse festivals.

Dan Magic Slim, zonder meer een van de belangrijkste vertegenwoordiger van de Chicago Blues. Vroeger speelde hij met The Teardrops, met o.m. John Primer en Nick Holt dus, en zette overal de boel op zijn kop. Dat doet hij nog steeds, want Magic speelt Chicago Blues op zijn eigen manier, wat soms tot Rock and Roll kan gaan, maar altijd een erg goede performance neer kan zetten. Inmiddels heeft hij wel een nieuwe band, want John Primer is zijn eigen weg gegaan, en Nick holt is er helaas niet meer, maar deed ook al zijn eigen dingen. Magic Slim verrast ons nog steeds, met zijn invloeden ook. Een paar jaar terug een album geproduceerd door niemand minder dan Popa Chubby, die weer een hele andere draai aan het geluid geeft. Het laatste album Raising The Bar sprak ook gewoon weer boekdelen, en deze man gaat nog heel lang mee hoop ik.

Joe Louis Walker, geboren in San Francisco geldt op het moment als een van de allerbeste mensen uit het circuit wat de blues betreft. Overal waar hij komt laat hij met zijn gemene gitaar licks, diversiteit en het grommen en huilen van zijn stem het publiek sidderen. Ook deze man heeft zijn sporen al lang geleden verdiend en ook zijn lijst van muziek vrienden is lang. Onlang kwam hij nog af met een vreselijk goede Live album met veel van zijn maatjes, tijdens de Blues Cruise. Walker weet zich al jaren omringd met vaste man Henry oden.Hij is veel te zien in Nederland de laatste jaren, en dat is niet meer dan terecht. De albums van deze gigant zijn bijna niet meer te tellen, en het een is nog beter dan het Andre. Laatste album sprak ook boekdelen, o.m. met een versie van Ray Charles Blackjack, welke je hier ook vind op het schijfje.

Tot slot Bill Perry, die helaas veel te vroeg van ons heen gegaan is, in 2007 al. Hij geld als een vertegenwoordiger van de stevige blues Muziek en zijn invloeden zijn vooral Hendrix, Stevie Ray, Frank Marino e.d.Ook hij heeft al behoorlijk wat schijfjes op zijn naam staan, en had een zeer goede naam

Enfin, op dit schijfje kunnen we een paar nummers van hem horen, zodat hij zeker niet vergeten wordt. Spelen kon deze man wel, en zijn mix was ongekend breed,

Nou, een overzicht dus van deze 4 giganten, die je niet zomaar bij elkaar zou verwachten misschien, maar wat wel goed uit pakt vind ik persoonlijk. Variatie alom, en voor een compilatie is dat natuurlijk een must lijkt me. Een aantal tracks dan maar eens even bekijken. Allereerst even zeggen, dat dit album gevuld is met nummers die al eerder op albums van de artiesten stonden, met uitzondering van Peterson die een aantal unreleased dingen er op heeft gezet.

Opener: Money Changes Everything van Lucky Peterson is een stevig rockachtig nummer wat doet denken aan de stijl van J.LW, maar heerlijk klinkt.
Way Too Expensive van Joe Louis Walker, Chicago Blues With A Bite en met blazers en dat scherpe gitaarwerk er in. Bill Perry laat zich op een soort van J.J. Cale achtig geluid horen, maar wel met “a mean slide”. Itchin’ For It heet deze track.

Magic Slim in een oude Howlin’Wolf track: How Many More Years dus, maar dan wel op zijn eigen wijze, lekker pittig dus. Dan een van de highlights voor mij, van de hand van Bill Perry. Een uitstekende slow blues ala Stevie Ray, die je vooral hard moet draaien, Cann’t Afford To Die, wat nu dan wel enigszins wat wrang klinkt. Dan is het swingen geblazen in de Midnight Train van Joe Louis Walker met de vaste ingrediënten als pittig gitaarwerk, een heerlijke swing en strot vooral ook. Zo gaat het maar door dus, qua variatie, en dat is altijd erg prettig vind ik persoonlijk.

Blackjack van de hand van Ray Charles krijgt en hele andere dimensie, met lekker piano spel er in, wat af en toe heel jazzy aan doet vooral, mooi hoor.

Wederom een Ballade, maar nu van Peterson  en volgens mij een uitvoering is die nog niet is verschenen, Er staat me iets bij dat hij dit ook met B.B. King heeft gedaan op een van zijn laatste albums. Mooi nummers vooral ook trouwens. Ja, en Lucky speelt gewoon heel veel instrumenten. Dan nog een Rumblin’ blues met Bill Perry ala Hendrix qua loopjes, en ik noem dan als laatste nog even Rollin’& Tumblin’ Rock and soul nummer wat swingt als de neten, met dat scherpe gitaarwerk van Joe Louis Walker.

Ja, heb je nou al die albums al, dan heeft het niet zo heel veel zin om deze aan te schaffen denk ik. Heb je nog helemaal niets, en sterker nog ken je ze niet allemaal, meteen doen, en je zult niet teleurgesteld zijn. Ik meld dan nog dat ook de nieuwe schijf van Lucky Peterson : Every Seccond A Fool Is Born erg goed is, en daar kan  je ook over lezen op Bluesmagazine.nl. spoedig. Genieten vrienden van allebei de schijfjes.