Lucky Peterson

Lucky Peterson – Long Nights
Format: CD / Label: JSP Records

Releasedatum: 08 april 2016

Tekst: Gerrit Schinkel

Judge Kenneth Peterson, beter bekend als Lucky Peterson, werd geboren op 13 december 1954 in Buffalo (New York). Zijn vader was blueszanger en –gitarist James Peterson, die in Buffalo de nachtclub The Govenor’s Inn runde, waar o.a. Willie Dixon regelmatig optrad. Lucky Peterson speelde op school op de ‘French horn’, maar hij leerde al snel gitaar en piano spelen en hij werd begeleider van Etta James, Little Milton en Bobby ‘Blue’ Bland. Vanaf 1989 begon hij albums op te nemen bij Alligator Records en Verve Records en hij “versleet” daarna nog een aantal labels zoals Blue Thump Records, Dreyfus Records en JSP Records. In 2014 verscheen zijn album ‘The Son Of A Bluesman’ op Jazz Village, maar met zijn nieuwste album ‘Long Nights’ is hij weer terug bij JSP Records.

De opener Is It Me is een funky blues met piano en slide en wordt vervolgd door een lekkere no nonsens midtempo blues. Het titelnummer Long Nights is een indringend gezongen prachtige slowblues met uitstekend gitaarspel en een tinkelende piano. Be Your Man is pure countryblues, met fantastisch slidespel en Wasting My Time is een ouderwetse shuffle met gitaar, piano en een solide ritmesectie die ook in Mad As A Man Can Be goed aanwezig zijn. Never Coming Back is een klassieke Elmore James achtige bluesstamper en de krachtige zang en de piano toveren Repo Man om in een heerlijke pianoblues. Een pareltje is de subtiele akoestische bluesballad Six O’clock Blues, waarin ook de in 2009 overleden Amerikaanse tv-persoonlijkheid Walter Cronkite nog even langs komt. Met Erline verzeilen we rechtstreeks in de Blues delta. Schitterend gitaarspel. Feeling They Call The Blues is een lekkere afsluiter met een solerende Peterson op piano.

Lucky Peterson wilde met zijn nieuwe album terug gaan naar zijn roots, de blues, en daar is hij heel goed in geslaagd. Lucky Peterson predikt met ‘Long Nights’ niet de revolutie, maar dat is geen enkel probleem. In tegendeel, hij heeft een uitstekend bluesalbum afgeleverd dat ik regelmatig zal draaien.

01. Is It Me
02. Waiting On You
03. Long Nights