Lucky Peterson – Every Second A Fool Is Born

Format: CD/ Label: JSP records/ Release: mei 2011
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Frank van Engelen

Lucky Peterson is zo langzamerhand een gevestigde naam in de Blues and Beyond wereld kunnen we wel stellen. Hij werd in Buffalo- New York geboren en geld heden ten dage als een van de belangrijkste componenten van de makers van Chicago Blues With A Bite. Dit is de welbekende soort van Blues muziek, maar dan wel een beetje anders vorm gegeven. Samen met Joe Louis Walker zorgde deze man er vooral in de jaren negentig voor dat deze muziek erkenning kreeg. Belangrijke kenmerken zijn heel veel Soul, Funk en een Dosis Rock en R&B. Lucky is ook nog eens een uitstekende gitarist en speelt nog veel meer instrumenten. Als je dan ook nog een goede stem hebt en een begeleiding die klinkt als een klok, dan ben je echt wel van een klasse album verzekerd.

Nou dat is dit dan ook, en het zou mij niet verbazen als onze vriend hier zieltjes mee gaat winnen, want de plaat laat een Peterson horen die speelt alsof hij op de hielen gezeten wordt door de duivel. Man wat een passie en instrumentarium komt er voorbij. Het album had naar mijn idee ook geen betere titel kunnen mee krijgen. Every Second A fool Is Born dus, want hij hakt er flink in. Hij heeft echter niet de nummers geschreven, deze zijn afkomstig van de hand van Steve Washington, die de beleving wereld van Lucky erg goed in de smiezen heeft, en het prima kan verwoorden dus.
Maak je maar op voor een stevig album, waarin Peterson gromt, huilt jankt als nooit tevoren.  Meteen eens even wat dingen door spitten dan lijkt me?

Ain’t Going To Boss Me, de opener die meteen al flink binnen komt. Chicago Blues met een twist noem ik dat dan maar, Pittig, en het zet je meteen in de les die je krijgt voor geschoteld in deze schijf. Dan:  I Can Do Better By Myself, wil je het nog duidelijker? Veel Collins qua Feel aanwezig. Heerlijk nummer. Het titelstuk Every Seond A Fool Is Born, een prachtige Slow Blues met oh zo mooie Jazzy licks.

Baby Please een Chicago Blues van klasse met heel veel en mooie Hammond er in.

Een van de hoogtepunten absoluut is My Baby Changed, ruim 6 minuten lang met erg goed en heftig gitaarwerk er in. Vervolgens het Intro van Running Down The Railroad, wat  Delta achtig klinkt, maar meteen om slaat naar een erg goede  Slow blues.

Have Mercy On Me, Funky Soul stuff met 2 zangeressen Tamara Peterson en Liz Mikel, die in dit nummer doen denken aan de oude Soft Soul nummers, lekker grooven dus.

Het laatste nummer is niet aan mij besteed en is een soort van mengelmoes van blues tunes met een inslag ala Headhunters van Hancock met zo een Moroder computer gestuurd geluid. Jammer wel, vind ik, maar iemand anders vind het misschien wel leuk. Hancock gebruikt dat echter wel goed vind ik. Ik moet dan wel weer zeggen dat de toetsen qua partijen erg goed dan weer zijn.

Al met al, een top album met veel Down  Home Town Real Blues muziek, met een Lucky Peterson die nog steeds heel erg mee telt, en zijn band ook vooral.
Raul Vadez-Drums, Big Nigel Hoosey-Bass, Todd Parsnow-guitar, en Lucky Peterson, vocals, lead guitar en alle andere instrumenten. De man laat weer zijn onmiskenbare kwaliteit zien, genieten dus.

01. Ain’t Going To Boss Me