Low Society – Sanctified
Format: CD / Label: Rezonate Records
Releasedatum: 1 mei 2017

Tekst: Fons Delemarre

Het eerste nummer van de cd ‘Sanctified’ van Low Society is meteen raak: een prachtige uitvoering van John Prine’s Angel From Montgomery die prima overeind blijft tussen de tientallen uitvoeringen die er al van zijn gemaakt door artiesten als Lucinda Williams, Bonnie Raittt, Joe Walsh en John Denver. Low Society speelt het nummer ingetogen en heeft het opgenomen kristalhelder opgenomen. In het tweede nummer slaat Low Society een heel andere weg in. Tom Petty on speed, zou je haast denken. De tekstuele verwijzing naar You’re Gonna Get It van de gelijknamige cd van Tom Petty uit 1978 kan haast geen toeval zijn. The Raccoon Song is een heerlijke uptempo rocker met felle slide, en heerlijk snerende zang van Mandy Lemons Nikides. In de liner notes wordt haar zang terecht omschreven als ‘titanic vocals’. Gecombineerd met de sublieme rockgitaar van partner Sturgis Nikides resulteert dat in een geweldige band. Als je van een strakke rockband met een dijk van een zangeres houdt is deze derde cd van Low Society een absolute aanrader. The Freeze is een lekker loom nummer met , jawel, een Pink Floyd/David Gilmour-achtige gitaarpartij. Laat Lemons er overheen zingen en je hebt alweer een nummer dat staat als een huis. Sturgis Nikidis heeft zich onder andere laten inspireren door het gitaarspel van Jimmy Page op White Summer. De prachtige ballad Nina is er rechtstreeks van afgeleid. Op het eind wordt Mississippi hartgrondig vervloekt door Lemons. Een rechtstreekse verwijzing naar wat er ooit met Billie Holiday gebeurde en indringend bezongen werd door Nina Simone. In de gitaar klinkt het slidewerk van Ry Cooder en –weer- Jimmy Page door. Titelnummer Sanctified is een rockende countrysong met gitaarwerk dat aan Sonny Landreth doet denken. Voor de duidelijkheid: dat is geen kritiek maar een compliment. Laatste nummer van ‘Sanctified’ is I’d Rather Go Blind, een nummer dat vooral bekend geworden is in de uitvoeringen van Etta James en Chicken Shack. Daardoor is het even wennen aan de ritmisch andere aanpak van Low Society. Maar als dat eenmaal zover is, blijkt de versie van Nikidis c.s. prima overeind te blijven. Heerlijk album, dit ‘Sanctified’ van Low Society. Overigens: wat mij betreft verdient Low Society een minder cryptische bandnaam. De titel van de cd misschien ook wel. Suggestie: noem de band Sanctified Society. Het album kun je dan nog steeds ‘Sanctified’ noemen. Ook dan blijft er nog genoeg te raden, maar ‘Sanctified’ klinkt positiever dan ‘Low’, wat mij betreft.

01. Angel From Montgomery
02. The Raccoon Song
03. The Freeze