Recensie: Lovehoney – Dig This! (EP)

Lovehoney – Dig This! (EP)
Format: CD – Digital / Label: 630274 Records DK2
Releasedatum: 27 juli 2018

Het voordeel van EP’s is dat de opnames ervan niet zo veel tijd in beslag nemen als bij een heel album en er in een relatieve korte tijd een aantal EP’s uitgebracht kan worden. Het grote nadeel van een EP is dat ‘ie zo over is. En dat is vooral vervelend als de muziek zeer veelbelovend is. Zoals het geval is met het kwartet Lovehoney uit Brooklyn. Dit is in korte tijd al hun vierde EP. De band bestaat uit zangeres Alysia Quinones, gitarist Tommy White, bassist Matt Saleh en drummer Tom Gelhaus.
Zij houden zich bezig met spijkerharde logge bluesrock waarin hun bewondering voor een band als Led Zeppelin niet onder stoelen of banken geschoven wordt. Met Alysia heeft de band een super rauwe zangeres in haar gelederen. Een zangeres, die klinkt als het smerige rauwe zusje van Tina Turner en die niet te beroerd is om het af en toe flink op een krijsen te zetten.

Van de drie nummers op deze EP doet de opener Open Door het meest aan Led Zeppelin denken. Superlogge bluesrock, bedekt met een smerige fuzzlaag. En ook nog eens met een gierende gitaarsolo. Jammer genoeg is het nummer al over voor je er erg in hebt. Want It opent met een desolaat klinkende elektrische gitaar, die langzaam een funky groove inzet waarover Alysia ook haar zachte kant even laat horen. Eventjes maar want als de massieve Zeppelin grooves weer alles verpletteren zet ze gelijk haar rauwe bluesstrot weer in en zet het flink op een krijsen terwijl de gitaar weer alle kanten op giert.
Lil Momma is een vrij ingetogen nummer met een bluesy en funky geluid. In dit nummer zet Alysia hier haar “Lolita” stemgeluid in en klinkt liefjes, terwijl je weet dat er achter deze Lolita een krachtige rauwe bluesrock bitch verscholen zit. Tommy White laat zijn gitaar in dit nummer al knarsend en piepend razen.
En dan is de EP alweer over en dat bedoel ik dus met het nadeel van een EP. Zit je net lekker te genieten van de muziek, is ‘ie alweer over!!!

Daarom verzoek ik deze zeer veelbelovende band vriendelijk edoch dwingend om nu toch echt eens met een album op de proppen te komen. Die EP’s hebben we nu wel even gehad!

01. Open Door