Recensie: Lou Reed – Dirty Blvd – Paramount Theatre, Denver 13 april 1989

Lou Reed – Dirty Blvd Paramount Theatre, Denver 13 april 1989
Format: CD – Digital / Label: Vogon
Releasedatum: 31 Augustus 2018

Tekst: Paul Op den Kamp

Radio opnames van een concert en geen vermelding op de officiële website, doet vermoeden dat het om een semi-legale release gaat. Lou Reed bezocht tijdens de tournee van 1989 de stad Denver, een optreden waar wij als luisteraar door deze registratie een beetje bij kunnen zijn. Het album waarmee hij op tournee was ‘New York’, zijn wederopstanding aan het eind van de jaren tachtig. Een bonte parade van junkies, verschoppelingen en paradijsvogels aan de onderkant van de maatschappij passeren in de kale opstelling van stem, gitaar, bas en drums. Soberheid die het vertellen van het verhaal alleen maar ten goede komt, er zijn geen muzikale versiersels die afleiden van het narratief.

Het concert begint met een  vijf nummers uit het eerdergenoemde album. Opvallend dat de rauwe werkelijkheid van toen is verworden tot een tijdcapsule. Broadway toen, het toneel van sexshows, dealers en pooiers. Nu toeristische hotspot vol musicals. Het zinkend Manhattan dat als het oude Rome zou vallen volgens de songtekst is nu een van de hipste en (onbetaalbare) stadsgedeelten ter wereld. Ver van de overlast, criminaliteit en stroom uitvallen van weleer. De aan aids gestorven vrienden die hij bezingt zouden anno nu met een simpel pilletje per dag niet meer sterven! De vele politieke en culture namen die hij uitspuwt vergeten. Bijzonder wel dat het raciale geweld uit begin jaren negentig in de VS hier al genoemd wordt, of ene Donald Trump die Reed in een bijzinnetje bezingt.
Luisterend naar het concert moest ik denken aan het idee dat Lou Reed graag over zichzelf uitsprak. Dat zijn albums luisteren het muzikaal lezen van de great American novel was! Waarmee in zijn ogen voor het eerst en dus succesvol literatuur met popmuziek verbonden werden. Om in dezelfde metafoor te antwoorden: Dit heeft toch enkele saaie hoofdstukken als ‘Mistrial’ en Ecstacy”  opgeleverd. Om maar te zwijgen van een ander album als ‘Metal Machine Music’!

Deze release is een globale samenvatting van het volledige concert, een versie met de volledige show zou wat mij betreft de enige juiste zijn. Het volledige ‘New York’ album werd gespeeld voor dat de grote krakers aan bod kwamen, het ondergaan van de cyclus in de concertsetting gaat niet. Het drakerige funknummer The Original Wrapper staat er wel op, in al haar slaapverwekkende  bijna kwartier durende glorie.
De Sinatra cover One For My Baby is ook beetje vreemd. Het intieme nachtgevoel van het origineel verwordt tot een bijna meezinger op hoog tempo. Het oorspronkelijke verdriet dat het diepere laagje alcoholisme verborg wordt nu rauw de werkelijkheid ingeslingerd. Een bittere nachtmerrie maken van een geliefd lied van een ander, dat is ook een kunst. Het ochtendgloren vervangend door een inktzwart uitzichtloze modderpoel van wanhoop.
En dan ook… als je dan de grote verhalenverteller uit de popmuziek probeert te zijn, waarom klinkt er  naast de songteksten niet anders uit je mond dan een bedankje of een summiere uitleg. Juist meer informatie had de teksten meer tot leven gebracht, al weet je niet of deze wel zijn uitgesproken maar niet werden opgenomen. Nadeel is hierdoor dat de liedjes elkaar te snel opvolgen. Goede liedjes maar op dit album in een te karige presentatie die niets toevoegt aan de live of compilatie albums die je al hebt.
Ja, de man schreef parels als Perfect Day, Walk On The Wild Side en vele andere.  Maar om nu te spreken van absolute literatuur in een lange carrière waarin er toch ook zwakke albums en liedjes werden afgeleverd… om nog maar te zwijgen over zijn zwakke podiumpresentatie!
De man bleef altijd te zeer ingeklemd tussen literaire ambities en aspiraties en de popmuziek en de verleiding van het perfecte refrein. Dat is het Enigma Lou Reed.

01. Dirty Blvd.
02. Endless Cycle