Loretta Lynn – Wouldn’t It Be Great
Format: CD – LP / Label: Legacy Recordings
Releasedatum: 28 september 2018

Tekst: Edwin Steehouwer

Country is voor veel bluesliefhebbers vloeken in de kerk. Het moge duidelijk zijn dat als ik moet kiezen tussen blues en country, mijn voorkeur uitgaat naar de blues. De melige pedal steel guitar gaat me vaak snel vervelen en de melancholie  vervalt veelvuldig in oeverloos gezeik. Voor de afwisseling vind ik het heerlijk toehoorder te zijn van ongelimiteerd zelfmedelijden en de zwelging die levensgerelateerde teleurstelling met zich mee brengt.

Het nieuwe album van Loretta Lynn is gelukkig een verrassende uitzondering op de bovenstaande beschrijving: Vanaf de eerste toon die mijn trommelvlies bereikt, resoneert deze plaat hoop en veerkracht. Uiteraard komt de  klassieke thematiek van een countryplaat aan bod: verloren en onbeantwoorde liefdes, de strijd om vele teleurstellingen dat het leven biedt overwinnen om er uiteindelijk sterker uit te komen; en het algemeen aanwezige gevoel van onbegrip. De strijd die het leven vraagt, gaat Loretta met verve aan en ieder in nummer weerklinkt hoop op betere tijden,

‘Wouldn’t It Be Great’ is een mix van oude nummers gegoten in een nieuw jasje in combinatie met een geheel nieuw repertoire. Loretta Lynn is één van de weinige zangeressen die het jammerlijke in een doorsnee countrynummer goed te weet te kanaliseren waarbij ze nooit de treurnis overschreeuwt en overdrijft. Koketteren met De Heer vind ik vaak te veel neigen naar een (te) dominante vorm van paternalisme, maar ook God Makes No Mistakes weet ze op een makkelijk behapbare wijze te brengen.
Mother  van Pink Floyd vind ik nog altijd de mooiste ode aan de persoon die men ter wereld brengt. My Angel Mother van Lynn volgt naar mijn mening op een  plek in de top tien. Zeker ben ik ervan dat wanneer mijn nageslacht deze opdraging brengt, ik het niet zal kunnen drooghouden.

Alles overziend een zeer lekker album dat ondanks present larmoyant gezang één- en al positiviteit uitstraalt!

01. Wouldn’t It Be Great
02. Ruby’s Stool