Long John And The Killer Blues Collective – Heavy Electric Blues
Format: CD – LP / Label: Outlaw Country Records Ltd
Releasedatum: 1 mei 2017

Soms zet een album titel je op het verkeerde been. Zoals bij dit album van de Engelse bluesrockers Long John And The Killer Blues Collective. Bij een titel als ‘Heavy Electric Blues’ verwacht je toch op z’n minst spierballen bluesrock in de stijl van ijvoorbeeld Pat Travers. Dat gaat op deze cd dus niet op. Maar dat neemt niet weg dat de sound van deze band niet heavy is…..
Het geluid is spijkerhard en klinkt als een mix van Howlin’ Wolf, Captain Beefheart, Tom Waits. Je zou zeker niet zeggen dat deze band uit Engeland komt want hun nummers doen vaak denken aan de sound van de swamp blues of de voodoo sferen uit New Orleans.
Maar het is echt een ras Engelse band, die bestaat uit Long John Laundry op zang en gitaar, Jules Fly Haffargee  op bas en zang, Pip Mailing op drums, Danny Paye op leadgitaar en Rob Poyton op toetsen. John Laundry heeft de nodige gruis op zijn stembanden.
Die is meteen goed te horen in de opener My Soul Rising. Een stampende, hypnotiserende blues, zeer spaarzaam begeleid. Holy Moly Blues heeft een broeierig sfeertje met een funky fuzz bas. Je denkt dat Captain Beefheart zich waagt aan een stomende heavy boogie woogie in Preacher’s House met een fijn rammelende boogie woogie piano. Het tempo gaat in de volgende boogie, Devil’s Train flink omhoog. Een echt waanzinnig hoog tempo waardoor deze duivelse trein maar door blijft denderen. Zelfs een shuffle knalt er uiit bij deze mannen. Lay Me Down heeft werkelijk vlammend en snoeihard gitaarwerk.
Deep Water begint als Link Wray’s Rumble met dezelfde trage, dreigende sfeer. Dit nummer fungeert als een naargeestig hard rustpunt. Hoe vreend dat ook mag klinken. De slowblues Cold Blood Blues is de tegenvaller op dit album. Deze blues klinkt te doorsnee en komt daardoor niet uit de verf. Ondanks het prima gitaarwerk… Big Man Got A Fat Chicken begint jazzy en komt langzaam, maar zeer zeker, op stoom met messcherp snijdende gitaren.
Het geluid van de Rolling Stones, ten tijden van Gimme Shelter kwam bij mij boven drijven bij het beluisteren van het funky Hell Ain’t No Place To Be  en de spetterende, aflsuitende rocker Tequila raast op volle snelheid je cd speler uit.

Long John en zijn Killer Blues Collective kijken grijnzend toe hoe de rook langzaam uit je cd speler wegtrekt…..

01. My Soul Rising
02. Holy Moly Blues