Foto Recensie: Lloyd Spiegel - This Time Tomorrow

Lloyd Spiegel – This Time Tomorrow
Format: CD / Label: Only Blues Music
Releasedatum: 3 juli 2017

Het heeft even geduurd maar na zeven jaar is daar toch eindelijk de nieuwe cd van de uit Melbourne, Australië, afkomstige zanger en gitarist Lloyd Spiegel. Hij is al vanaf zijn dertiende bezig en speelde met artiesten als Brownie McGhee, Billy Thorpe, Jimmy Barnes en de Hoodoo Gurus. Sinds 2004 is hij ook nog eens de vertegenwoordiger van de Cole Clark gitaren, die bekend zijn om hun harde geluid.
De muziek van Spiegel is het best ergens tussen de grensgebieden van de blues, folk en rootsrock te parkeren. Denk daarbij aan artiesten als Keb’ Mo’ of Eric Bibb.

De cd opent met de bonkende, broeierige swamp blues Devil On My Shoulder. Niet uit de swamps van Lousiana maar dit keer eens uit Australie. De gemeen hard snijdende elektrische gitaar steelt de hoofdrol in dit nummer. Het volgende nummer All The Cats Are Grey is een losjes swingende shuffle die doet denken aan de eerder genoemde Keb’ Mo’ of Eric Bibb. Wel een raar abrupt einde!!
This Time Tomorrow , een ballad, gaat nog het meest richting roots rock. De Cole Clark gitaar klinkt in dit nummer als een stevig klinkende mandoline. Stranger Things is een song, die zich in “ons”Amsterdam afspeelt. Een singer-songwriter song met een bluesy ondertoon. Kansas City Katy is een roots rock song, met een, ondanks de titel, flinke Mexicana sfeer. Een wiegend nummer, die aan het werk van Willy deVille doet denken.
Met Lost Like Me komen we in broeierige, smerige blues rock terecht terwijl Cure My Soul een bonkend, rokerig sfeertje heeft. Jazzy met een gestopte trompet. Ik moest bij dit nummer aan Tom Waits denken en dat kan toch nooit verkeerd zijn! Trigger kruipt weer meer richting de sound van J.J. Cale maar dan wel met fellere zang en een prima priemende elektrische gitaar.
De laatste twee nummers van dit album zitten beiden in de roots rock hoek. Into The Blue is een mooie ballad en de afsluiter Call You When I Get There is een lekkere slow blues. De begeleiding blijft in de meeste nummers beperkt tot een bonkende bass drum en een hi-hat met hier en daar een akoestische bas.

Een prima album waarin je kan genieten van roots rock zonder al te veel opsmuk met een bluesy ondertoon. Ik ben blij dat Spiegel weer terug is!

Lloyd Spiegel "This Time Tomorrow"

01. Devil On My Shouder