Livin’ Blues – Bluesrock Met Internationale Allure
Format: Boek / Uitgeverij: Verbum
Auteur: Loek Dekker
Publicatiedatum: 28 oktober 2016

Tekst: Stan van der Lugt

De boekenserie Rockklassiekers bevat tot nu toe 8 uitgaven met verhalen over bands als Focus, Kayak en artiesten als David Bowie en Elvis. Uitgave 9 bevat het verhaal van het Haagse Livin’ Blues. Een welkom boek want zover ik weet is de geschiedenis van Livin’ Blues niet eerder gedocumenteerd. Medewerking werd gegeven door een aantal direct betrokkenen als Nicko Christiansen, Johnny Lejeune en meestergitarist Ted Oberg, het enige constante groepslid.

De geschiedenis van de band wordt uitgebreid besproken. Van het prille begin in 1966 tot de successen. Zo werd Wang Dang Doodle in 1971 een hit en werden de tournees door Polen ware zegentochten. Een hoofdstuk is gewijd aan mevrouw Oberg, manager van de band en moeder van Ted. Een unieke combinatie. Een ander hoofdstuk behandelt de inspiratiebronnen van Ted dat lekker leest als een stukje blues geschiedenis.

Natuurlijk komt het pijnlijke einde in 1974 aan bod, de heroprichting in datzelfde jaar en het definitieve einde in 1980. In detail worden de vele groepswisselingen beschreven. Zo zijn er 10 drummers versleten (waaronder Cesar Zuiderwijk), als lezer zou je er bijna tureluurs van worden. Ook de gespannen verhouding tussen enerzijds ma Oberg en Ted en anderzijds John Lagrand en Christiansen blijft niet onvermeld. Ook is er aandacht voor de reünies, en latere bands als Oberg en Living´ Blues Experience. Er zijn ook wat slordigheidjes. Muddy Waters is geboren in 1915 en niet in 1913 en de bluesrockgitarist die eind jaren 60 furore maakte is toch echt Johnny Winter en niet zijn broer Edgar. Het is de auteur vergeven. Loek Dekker heeft een levendig verhaal neergezet dat in één adem uitleest. Het boek is uitstekend gedocumenteerd en bevat een collectie unieke foto’s en een uitgebreide discografie. Onlangs verscheen ook nog de complete discografie in een boxset. Samen met dit boekwerk een terechte herwaardering voor Livin’ Blues.