Livin' Blues Xperience

Livin’ Blues Xperience – Alive And Kickin’
j-rproductions.nl

Door: Rien Wisse

Bij het beluisteren van deze nieuwe livecd van Livin’ Blues Xperience gingen mijn gedachten vooral terug naar de diepnachtelijke fietstochten naar huis als ik Livin’ Blues weer eens ergens in Twente had zien optreden. Nicko Christiansen (voc/sax/bongo’s/gtr) is in de huidige Livin’ Blues Xperience het enige bandlid uit de bezetting van weleer. Maar de zeven van de tien songs die nog uit die tijd (eind jaren zestig/begin jaren zeventig) stammen, rocken in de huidige bezetting nog net zo stevig als destijds. Bovendien blijken nummers als ‘Spoonful’, ‘Black Night’, ‘Hitch-hikin’’ en de twee aan elkaar gesmede grootste hits die de band had, ‘Wang Dang Doodle’/’L.B. Boogie’ de tand des tijds te hebben doorstaan. De meer recente, voornamelijk door Nicko en gitarist Loek van der Knaap, geschreven nummers sluiten daarop naadloos aan.

‘Voodoo Dancer’ roept, met de experimentele geluiden, min of meer de sfeer op van
‘Hell’s Session’, de titelsong van de eerste LP van Livin’ Blues uit 1969.
De huidige band wist niet dat er, tijdens twee optredens in maart en april vorig jaar, werd opgenomen. Hetgeen onderstreept hoe energiek Livin’ Blues Xperience doorgaans klinkt. Over de stevige ritmesectie – Jeroen van Niele (bgtr) en Kees van Krugten (dms) – etaleren Christiansen, Van der Knaap en harmonicaman Bas Kleine voortdurend hoogstandjes. Waarbij opvalt dat Nicko met het stijgen der jaren anders, maar zeker niet minder goed is gaan zingen.

Een prima live-album dat, gezien het feit dat de band door half Europa werkt, op een gereputeerd label met internationale distributie, had moeten worden uitgebracht.
Nog even de agenda van de band geraadpleegd. Voor dit jaar staan optredens geboekt in Noorwegen, Slowakije, Tsjechië, Polen en Denemarken. Nederland?
Twee festivaloptredens in het najaar. Deze band had allang moeten worden omarmd