Livin’ Blues – The First Five (6 CD Box Set)
Format: 6CD Boxset – Digital  – Label: Universal
Releasedatum: 31 mei 2019

Tekst: Joop van Rossem

Met zo’n bandnaam hoort je muziek vanzelfsprekend besproken te worden op Blues Magazine. Met name voor de jongere lezers van deze website: Livin’ Blues is geen nieuw bandje, maar een groep die al in 1967 werd opgericht, met als harde kern zanger Nicko Christiansen, mondharpist John Lagrand (helaas in 2005 overleden) en gitarist Ted Oberg, wiens moeder optrad als manager. Na twee geflopte singles, het door George Kooijmans geschreven Murphy McCoy en Sonny Boy (You Better Watch Yourself), kwam het succes met het nog altijd geweldige Willie Dixon-nummer Wang Dang Doodle, nummer 10 in de Top 40 begin 1971, afkomstig van hun gelijknamige tweede plaat die in de Album Top 50 tot nummer 39 reikte.
Die albumlijst werd daarna niet meer gehaald, wel kwamen singles als Black Lisa (Poor Elijah), LB Boogie en het discogetinte Boogie Woogie Woman in de – toen nog – Veronica Top 40 terecht. Die laatste single kwam overigens uit toen het creatieve hoogtepunt al voorbij was en de band uit elkaar was gevallen. In latere jaren worden er onder de naam Livin’ Blues nog diverse langspelers op de markt gebracht maar volgt er ook het nodige gedoe over het gebruik van de naam Livin’ Blues: namen als New Livin’ Blues en Livin’ Blues Xperience verraden de historie, terwijl Ted Oberg zijn groep gewoon Oberg noemt.

Nu ligt er dus een cd-box in de winkels met als titel ‘The First Five’, een titel die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat; bij de tracklist leest u om welke albums het gaat, platen die zonder uitzondering allemaal de moeite waard zijn. Er is zelfs een zesde schijf toegevoegd met singles en rarities. Het is het overduidelijke bewijs dat de Hagenezen tot de top van de Nederpop behoorden, aanvankelijk met veel bluesinvloeden maar later ook geïnjecteerd met rockelementen. Voor wie in 2016 de verzamelbox ‘One Night Blues‘ met alle platen van de band plus twee bonusschijfjes, heeft aangeschaft, is ‘The First Five’ niet interessant, voor alle andere bluesrock liefhebbers zeker wel.

Mocht u meer over deze legendarische band willen lezen, dan raad ik het boek ‘Livin’ Blues: Bluesrock met internationale allure’ (Verbum, 2016) aan.

CD 1 Hell’s Session (1969)
01. Waitin’ On You