Recensie: Little Chevy – Sweet Home

Little Chevy

Little Chevy – Sweet Home
Format : CD / Releasedatum: 20 november 2014

Tekst: Gerrit Schinkel

Zwitserland. Land van Emmentaler kaas en chocolade. Land van horloges en van Sint-Bernard honden. En menigeen zal bij Zwitserse muziek denken aan het traditionele jodelen. Maar denk je aan blues, dan gaan mijn gedachten niet in eerste instantie uit naar het Alpenland. Raar eigenlijk want het Montreux Jazz Festival is toch een van de grootste festivals op het gebied en jazz en blues.

In Zwitserland wordt wel degelijk blues gemaakt. Ik kreeg deze week een cd toegestuurd van Little Chevy. Een voor mij totaal onbekende dame die, als je naar de hoes van het album kijkt, regelrecht uit eind jaren ’50 begin jaren ’60 van de vorige eeuw lijkt te zijn weggelopen.

‘Sweet Home’ heet het debuutalbum van de uit Basel afkomstige zangeres Evelyne Péquignot, oftewel Little Chevy. Het album bevat veertien nummers, geschreven door Little Chevy en drummer Andy Lang. Het openingsnummer You’re Fired doet me zeer sterk denken aan Caro Emerald, alleen is het wat steviger en dat komt vooral door de gitaar van Markus Werner, die in de meeste andere nummers ook een duidelijk stempel drukt. Het is verder een gevarieerd album. Midtempo bluesrockers als Rocking Chair en Rolling Stone. Uptempo songs als What A Shame, en het vrolijke That’s Me. De hammond en de keyboards van Roland Köppel en Christoph Schwaniger zijn zeer prettig aanwezig op nummers als de boogieblues Honey, de bluesslijper Broken Heart, de slowblues Watching Over Me en Don’t Wait Too Long. Little Chevy is een goede zangeres zoals b.v. in het slotnummer Same Old Story, dat a-capella begint en eindigt. De uitstekende ritmesectie bestaat uit bassist Rainer Schudel en drummer/percussionist Andy Lang.

Conclusie
Onbekend maakt onbemind. Ik moet zeggen maakte onbemind want na een paar keer luisteren vind ik dat Little Chevy met haar band met ‘Sweet Home’ een mooi debuut heeft afgeleverd.

1. You’re fired