Recensie: Little Chevy – Lucky Girl

Little Chevy – Lucky Girl
Format: CD – Digital / Label: Fontastic
Releasedatum: 19 april 2018

Uit toch wel onverwachte hoek heb ik kennis mogen maken met een zangeres, die het vermogen heeft om zowel soul, pop als country naar haar eigen hand te zetten. Ik heb het over de Zwitserse zangeres Little Chevy, die na drie jaar wachten nu met haar tweede album op de proppen komt. Zij wordt hierop bijgestaan door Markus Werner (gitaar), Christoph Schwaninger (piano), Roland Köppel (piano, keyboards), Daniel Wäch (orgel), Rainer Schudel (bas) en Andy Lang (drums).

Er is genoeg te beleven op haar album. Zo is de opener Please Please Please een vrolijk swingend soulnummer met een luchtig groovende ritmesectie. Chevy’s stem beschikt ook over de nodige country invloeden waardoor zij af en toe als een soulvol soort Carlene Carter klinkt. Dit Motown-achtige nummer heeft zeer zeker hitpotentie! In het volgende nummer, If I Was A Man, is een Choo Choo Ch’ Boogie-achtig nummer te horen waarin de piano uiteraard centraal staat naast de nonchalante, brutale zang van Chevy. Het nummer neemt onverwachts een afslag richting New Orleans. Lucky Girl is een aartslui sluipende slowblues met jazzy pianowerk en loom glijdende slide. Mon Amour is godzijdank geen cover van het BZN nummer. Wel een nummer dat erg veel lijkt op het geluid van Vaya Con Dios door het tango-achtige geluid en het feit dat Chevy, net als Dani Klein, over een soulvolle stem beschikt. You’re My Man is een pittige bluesshuffle met warm rollend orgel en puntig gitaarwerk. Dit nummer gaat over de “perfecte man”. Een man die zegt dat de weegschaal niet deugt als zijn vrouw aangekomen blijkt te zijn! Chevy mixt pop, soul en country in het nummer Bye Bye Baby. Een mid-tempo nummer dat klinkt als een soulvol Tammy Wynette nummer. Ook in de slepende soulballad Ready To Go is het countrygehalte behoorlijk groot mede door de gekwelde zang en het gitaarwerk dat af en toe als een steelgitaar glijdt en huilt. In het lome funky Three Times lijkt de geest van Joe South’s “Games People Play” rond te waren. Een nummer in eenzelfde stijl als de Amerikaanse periode van Dusty Springfield. In Your Arms is een soulballad waarin wel erg opzichtig van Otis Redding’s “I’ve Got Dreams To Remember” is gesnoept. De soepel rockende shuffle Too Cold Outside drijft op het Chris Stainton-achtige pompende pianowerk. Bad Boy is een ondeugende lome shuffle met jazzy piano en dreigend gitaarwerk en Chevy die je hoort zingen “I’m just longing for burning passion, not a husband”. The Day I Fell In Love zit vol New Orleans funkgrooves en zit ergens tussen The Meters en Little Feat in. De luchtige popsoul van Joe lijkt mij toch wel een toekomstige hit te kunnen worden. Little Chevy sluit haar album af met het intieme akoestische wiegeliedje Lullaby.

Dit album van Little Chevy staat boordevol aanstekelijke nummers, die heen en weer slingeren tussen pop, country en soul. En de stem van Chevy past wonderwel in alle drie de stijlen. Van deze dame gaan we gegarandeerd meer horen!

01. Please Please Please
02. If I Was A Man
03. Lucky Girl