Linsey Alexander – Two Cats
Format: CD / Label: Delmark
Releasedatum: 16 juni 2017

Af en toe is het gewoon lekker als je iets vertrouwds toegestopt krijgt. Zoals een album gevuld met ouderwetse soul-blues. En dit album van Linsey Alexander voelt erg vertrouwd aan. Alle standaard ingredienten, die nodig zijn voor soul-blues, zijn aanwezig en worden heerlijk swingend uitgevoerd.

Linsey Alexander is een zanger-gitarist uit Memphis, Tennesesee, die in het verleden al speelde met grootheden als B.B. King, Buddy Guy en Little Milton. Zijn bijtende gitaarspel is overduidelijk beïnvloed door B.B. King en zijn zang past perfect in het soul-blues genre. Hij had prima gepast in de artiestenstal van het Malaco label, tussen Bobby Bland en Little Milton in.

Het album begint met het swingende I’m Not Your Problem met swingende blazers en Alexander die een gemeen potje gitaar speelt. Hou je van Robert Cray? Dan ben je ook gek op dit nummer. Where Did You Take Your Clothes Off Last Night is één grote klaagzang over een overspelige vrouw. Dat had Linsey toch niet verdiend? Kijk, en daar krijg je nou de blues van!! Prima nummer, verpakt in een groovende shuffle.
De hechte blazerssectie eist de hoofdrol op in het funky That Ain’t Right dat ook nog eens vol zit met tekstuele verwijzingen naar diverse B.B. King nummers. In Why I Sing The Blues, een shuffle met heerlijk pianowerk, legt Linsey ons uit hoe het komt dat hij de blues is gaan zingen. De conclusie is dat hij niet zo’n positieve kijk op het huwelijk heeft want “eversince we’ve been together, all you gave me was the blues”!
De slowblues Facebook Woman is tekstueel hilarisch. Linsey wordt in dit nummer danig verwaarloosd door zijn echtgenote, die verslaafd is aan Facebook. I’m In Love With A Woman is net zo hilarisch. In dit loom swingende soul-blues nummer vertelt Linsey over een vrouw waarop hij verliefd werd. Zij bleek lesbisch te zijn! How Could You Do Me Like You Done Me is een messcherpe slowblues met priemend gitaarwerk . Starting Monday is een even lekkere slowblues. Van de funky soul-bluesnummers steken het titelnummer en Thingking About Me (nee, geen typfout!) er boven uit. Het titelnummer door zijn Little Milton invloeden en het tweede nummer gewoon omdat het super funky is.
Til I Kissed You is de enige tegenvaller op dit album. Dit nummer wil, mede door de wat stroeve zang, maar niet op gang komen. Dit nummer komt op het eind van het album nog een keer terug als Kiss Revisited. Waarom is mij onduidelijk.

Linsey Alexander staat met dit album garant voor kwalitatief hoogstaande soul-blues. Niets nieuws dus maar gewoon ouderwets swingende muziek!

01. I’m Not Your Problem
02. Where Did You Take Your Clothes Off Last Night