Linsey Alexander - Come Back Baby

LINSEY ALEXANDER – Come Back Baby (The Hoochie Man Is Back!)

CD / Delmark DE 838 (Music & Words/Central Distribution) (65:01) / Release: augustus 2014

Tekst: Rien Wisse

Zanger/gitarist Linsey Alexander is sinds pakweg vijftien jaar een begrip op de north side van Chicago. Daarvoor had hij, eerst als soulzanger en later als bluesman, ervaring opgedaan in clubs op de south side. Zijn Delmark album ‘Been Here Done That’ uit 1972 was het eerste voor een gerenommeerd label en het bracht hem internationale erkenning.Alexander heeft een ietwat gebroken stem die verrraadt dat we met een zeventigplusser te maken hebben. Zijn gitaarspel heeft wat invloeden van twee Kings, namelijk B.B. en vooral Albert. Maar hij heeft er zijn eigen draai aan gegeven, door het geluid een wat rafelig randje te geven.

Dat blijkt op deze cd al snel uit de funky, met blazers en Hammond gelardeerde shuffle ‘Booze And Blues’.‘I Got A Woman’ is niet de gelijknamige song van Ray Charles, maar een versgeschreven en van het klassieke Chessgeluid voorziene slowblues, die opent met een lange solo waarin langgerekte en opgedrukte tonen à la Albert King centraal staan.Met de titelsong maakt hij een uitstapje naar zijn souljaren op de south side. En hij gunt slaggitarist Breezy Rodio de solo. In ‘Call My Wife’ duikt Billy Branch, die we verderop in de dertien tracks vaker tegenkomen, voor het eerst op. Diens dartelende en altijd virtuoze harpwerk geeft het album veel meerwaarde.

‘Can’t Drink, Can’t Sleep, Can’t Eat’ is een shuffle met een klassiek bluesthema. Het liefje is er met een andere man vandoor en vol zelfbeklag vraagt onze bluesman zich af wat er mis is met hem. De frustratie wordt onderstreept door een met Billy Branch gedeelde solo. Het thema relaties komt terug in de blues ‘Too Old To Be A New Fool’, waarin hij zingt dat hij oud en wijs genoeg is om zich nog te laten belazeren door een jongere vrouw.Afsluiter ‘Goin’ Out Walkin’ is zo’n typische Chicago shuffle, van het type zoals ze elke avond worden gespeeld in de clubs van Chicago. En ook deze is weer zo cliché als het maar kan, maar deze sound verveelt nu eenmaal nooit.

De meter wijst vijfenzestig minuten en één seconde aan als de cd is afgespeeld. Zelfs die ene seconde had ik niet willen missen.

Little Bit Of Soap
Booze And Blues