Recensie: Lindsay Beaver – Tough As Love

Lindsay Beaver – Tough As Love
Format: CD – Digital / Label: Alligator Records
Releasedatum: 12 oktober 2018

Vanaf de hoes kijkt een punky, getatoeëerde dame je vervaarlijk aan met een blik in haar ogen, die zoiets zegt als “don’t fuck with me”. En ze heeft drumstokjes in haar handen… De dame in kwestie is Lindsay Beaver uit Halifax, Nova Scotia, Canada. Zij begon als zangeres-gitariste in de jazzwereld maar na het horen van Billie Holiday switchte ze naar de blues.
Op aanraden van haar vriend, Jimmie Vaughan, verhuisde ze naar Austin, Texas, waar ze regelmatig in de befaamde Antone’s club optrad. Inmiddels was ze van de gitaar op de drums overgestapt.

Ook raakte zij in de ban van de punk. Met haar band, die bestaat uit gitarist Brad Stivers en Josh Williams speelt zij, volgens eigen zeggen “punk blues”. En die invloed is op een paar nummers te horen zoals in Don’t Be Afraid Of Love. Een razende bluespunker, die genadeloos door ragt met vlammende piano en gitaar. Ook in Oh Yeah is het punkverleden van Lindsay te horen. Een meebrulbare punkblues, die genadeloos smerig rockt met priemend gitaarwerk van Brad Stivers en gaste Eve Monsees. Lindsay ontpopt zich hier als een soort Joan Jett van de blues.
In de rest van de nummers zit een hoog rhythm & blues en soulgehalte met Lindsay’s rauwe felle stem, die zich kan meten met de vocale klasse van Etta James. Opener You’re Evil is een dreunende smerige shuffle met rauw huilende harmonica van gast Dennis Gruenling. Lindsay’s drums houden de vaart er flink in terwijl Brad Stivers één van zijn vele snijdende solo’s aflevert. Too Cold To Cry is een luchtig swingende rhythm & blues shuffle, die zo uit het songboek van Ernie K-Doe had kunnen komen. In dit nummer blijkt dat Lindsay ook een behoorlijke portie soul in haar stem heeft. Marcia Ball is te horen op de soepel rollende piano. What A Fool You’ve Been is een feestelijk pompende shuffle, die uiteraard voorzien is van blazers.
Little Wilie John’s You Hurt Me is een prachtige soulvolle ballad met Lindsay’s krachtige stem in de hoofdrol. Slim Harpo’s I Got Love If You Want It krijgt een hoekige fuky versie waarin de rauw pompende harmonica van Dennis Gruenling centraal staat. In de hoekig swingende shuffle Dangerous zijn de Chuck Berry invloeden niet van de lucht met bijtend gitaarwerk en al even bijtende zang. De bluesballad Lost Cause is van de hand van Angela Strehli en is een ballad van het gevoelige soortr a la “Cold Cold Feeling” van Albert Collins. In het dreigend rockende She’ll Be Gone zitten lichte surfinvloeden verwerkt samen met het rockende pianowerk van Matt Farrell. Na de loom rockende cover van Art Neville’s Let’s Rock wordt het album alweer afgesloten met de pompende jazzy rocker Mean To Me met bijtend gitaarwerk van gaste Laura Chavez.

Lindsay Beaver is een aanwinst voor de blueswereld. Zij toont met dit album aan dat zij een dame is waar wij goed rekening mee moeten houden.

01. You’re Evil
02. Too Cold To Cry