Lex Grey And The Urban Pioneers – Usual Suspects
Format: CD / Label: Pioneer Productions
Releasedatum: 22 januari 2018

Tekst: Martin van der Velde

Wanneer je op google Lex Grey And The Urban Pioneers intikt, dan vallen de zoekresultaten wat tegen moet ik zeggen. Toch draait deze in Brooklyn, New York opgerichte band al heel wat jaartjes mee, want in 1996 zag hun debuut cd ‘Deal Me In’ al het levenslicht. The Urban Pioneers, met Leo Binetti (basgitaar), Mike Golden (drums), Victor Deyglio (gitaar) en Veronica Graff (harmonica)  zijn ontstaan na een informele akoestische jamsessie in een lokale club in Brooklyn. Dit bluesy akoestisch live debuut album staat in schril contrast met het materiaal waarmee ze tegenwoordig naar buiten treden, maar het geeft maar aan dat deze formatie al de nodige ervaring op zak heeft en dat we van een hecht team kunnen spreken.
Ondertussen zijn we vijf albums (‘Beg…Borrow – STEAL!’ 2000, ‘American Heroine’ 2003, ‘Body Of Work’ 2005, ‘Va Va Voom’ 2007 en ‘Heal My Soul’ 2016) verder en ligt daar ‘Usual Suspects’, een stevig album waarop Lex Grey en haar Urban Pioneers rock en stevige blues afwisselen.
Meteen valt haar ijzersterke stevige stem op, waarbij je toch gelijk aan Janis Joplin moet denken, maar ook schiet Amy Winehouse even door mijn gedachten bij de openingstrack Usual Suspects, wat ook gelijk de titel van het album is. Een poppy song waarin alle ruimte is voor Grey’s prima en krachtige stem, wat mede te danken is aan de uitstekende productie van het album. Chow Down is een stevig rockend bluesy nummer, waarin de inzet van een accordeon bespeeld door Brian Dewan voor een zydeco sfeertje zorgt. Een lekker nummer dat opgevolgd wordt door Dirty Secret, waarin het tempo iets omlaag gaat.
Met SRV, Stevie Ray Vaughan zitten we weer op een stevig bluesrock pad, met prima gitaarwerk van gitarist Vic Mix en stevig saxwerk van Walter Tates Jr. Warrior Squaw is van een heel andere orde, sferische muziek ondersteund met fluitspel van Kaia Updike en Vic Mix met veel effecten op zijn gitaar. Het trompet spel van Chris Pasin laat Sunshine And Blue heerlijk jazzy klinken, wellicht mijn meest favoriete track van dit album. Het vlot gespeelde Cheap Thrills laat zich als best omschrijven als een mengeling tussen rockabilly en country, het lapsteel spel van Kenny Siegal en Kaia Updike’s viool spel zijn hier mede debet aan. Met Rick Surrano Sr. op harmonica schuift My Jelly Roll met een boogie ritme weer meer op richting blues.
Met een haast klassiek gitaarintro van Vic Mix komen we met de ballad Renegade Heart aan het eind van dit album.

Een album dat de nodige variatie kent en zich moeilijk in een vakje laat stoppen, blues-, rock en popelementen komen hier op een aangename wijze samen. Tel daarbij op de zeer krachtige aangename stem van Lex Grey en je komt tot een zeer genietbaar geheel.

01. Usual Suspects
02. Chow Down
03. Dirty Secret