Recensie: Lera Lynn – Plays Well With Others – A Duet Album

Lera Lynn – Plays Well With Others – A Duet Album
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Single Lock Records
Releasedatum: 22 juni 2018

Het is mij ter ore gekomen dat er mensen bestaan, die naast het luisteren naar muziek, nog tijd over hebben om series te bekijken. Deze mensen zouden de Amerikaanse zangeres Lera Lynn kunnen kennen van haar rol als nachtclubzangeres in de HBO serie “True Detectives”. Het feit dat Lera Lynn hiervoor al albums heeft uitgebracht zal deze mensen waarschijnlijk ontgaan zijn.
Lera komt uit Houston, Texas, en debuteerde met het album ‘Have You Met Lera Lynn?’ in 2011. Zij brak door in Americana kringen met haar album ‘Resisitor’ uit 2016. En nu komt ze met een duet album. In elk nummer op dit album zingt zij een duet met een andere Americana artiest. Producer en ex-Civil Wars lid John Paul White is de enige artiest waarmee zij twee nummers doet.

Ten eerste Lose Myself, een heerlijk dromerig duet met weelderige strijkers en de haast fluisterende zang van White, die naadloos aansluit bij de zwoele zang van Lera. Ook het laatste nummer van dit album is een duet van White en Lynn. Het gaat hier om de country klassieker Almost Persuaded. Een nummer, dat door vrijwel elke countryartiest wel een keer is uitgevoerd. Hier is het te horen in een intieme akoestische setting met een krachtig, snikkend zingende White en de hemelse sensuele zang van Lynn. Dit komt toch akelig dicht in de buurt van de klasse die de duetten van Gram Parsons en Emmylou Harris ook hadden.
De opener van het album Same Old Song start met een donker schurende cello van Caleb Elliott en gaat verder als lui schuifelende Americana met de zachte stem van Bradley Adams en het wederom zwoele stemgeluid van Lera. Begeleid door prachtig stemmige strijkers.
Ook de hoge ietwat nasale stem van Dylan LeBlanc (zoon van James LeBlanc) past perfect in Lera’s duovorm in een folky ballad, What Is Love, waarin het breekbare geluid aan zowel Simon & Garfunkel als Seals & Crofts doet denken.
Het rockgehalte komt iets hoger te liggen in het semi-akoestische Breakdown waarin een onderkoeld klinkende Lera een duet aangaat met het hoge stemgeluid van Andrew Combs. Een nummer met een donker geluid dat folk mengt met acidrock invloeden van bijvoorbeeld Jefferson Airplane. Countryrock grootheid Rodney Crowell (o.a. Emmylou Harris) treedt aan in de zachte Americana ballad Crimson Underground. Crowell’s doorleefde stem past wonderwel bij de zowel kristalheldere als breekbare zang van Lera.
Wolf Like Me is een cover van TV On The Radio en wordt door Lena gezongen met het duo Shovels & Rope. Er zit een Nico-achtig orgel in het nummer en hemelse onderkoelde zang. In het sprankelende Nothing To Do With Your Love sluit Lera samen met rockabillyzanger J.D. McPherson een gelukzalig huwelijk tussen Americana en rock(abilly).
In het loom deinende In Another Life zijn de twee hemelse stemmen van Lera en Nicole Atkins te horen.

Het kwaliteits peil op dit album ligt dermate hoog dat dit album meer verdient dan het etiket “tussendoortje”! Maak daar maar “verplichte aanschaf” van!

01. Same Old Song