Leon Russell - The Best Of Leon Russell

Leon Russell – The Best Of Leon Russell

Format : CD / Label : Capitol/EMI / Release : 2011
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst : Dietmar Terpstra

Bij het grote publiek is Leon Russell (Oklahoma, 1942) nagenoeg onbekend, maar zijn muzikale CV leest als een onvervalste who is who in de rock ‘n roll en wijde omstreken. Hij speelde met Jerry Lee Lewis, Rolling Stones, Ronnie Hawkins, Ike & Tina Turner, BB King en Eric Clapton, om er maar een paar te noemen. Hij werd even wereldberoemd vanwege de legendarische sessie tijdens het Concert For Bangladesh, waar hij ongeëvenaarde versies van Jumping Jack Flash en Youngblood ten gehore bracht, en trad onlangs weer in de openbaarheid door met Elton John de fraaie plaat The Union op te nemen. Ondertussen was hij sessiemuzikant, schreef hits voor anderen (Delta Lady bijvoorbeeld, voor Joe Cocker) en werkte onverstoorbaar door aan een even aanzienlijk als onopgemerkt oeuvre.

Het is daarom goed dat Capitol Records het heeft aangedurfd een bescheiden verzamelaar aan het bijna zeventig-jarige genie te wijden. De aanleiding is natuurlijk de plaat met Elton John, en heel veel geld heeft de platenreus niet in het bescheiden vormgegeven documentje willen steken, maar toch. De geinteresseerde kan zo op relatief eenvoudige wijze kennis nemen van een klein deel van het werk van Russel, dat onder meer een glorieuze versie van Delta Lady, het fenomenale Tryin’To Stay Alive, If It Wasn’t For Good (samen met Elton John), het fijnzinnig rockende Shoot Out On The Plantation en natuurlijk het onverwoestbare Jumpin Jack Flash/Youngblood-tweeluik.

Liefhebbers van gruizige New Orleans-muziek (de verwantschap met The Good Doctor is overduidelijk) kunnen dit verzamelaartje zonder aarzeling in huis halen. Om daarmee Capitol zover te brengen dat ze het andere werk van het rijk behaarde genie in een zodanige vormgeving uitbrengt, dat dat recht doet aan de rock ‘n roll-brille van één van de grondleggers van de moderne rhythm’n blues. Absolute aanrader.

Track Listing
1. Tryin’ to Stay ‘Live (2:48) – met Marc Benno
2. Shoot Out on the Plantation (3:00)