Recensie: Leon Bridges – Good Thing

Leon Bridges – Good Thing
Format: CD – LP – Digital / Label: Columbia
Releasedatum: 4 mei 2018

Tekst: Daan Sindelka

Een tweede album maken is altijd moeilijker dan een eerste, zo luidt het aloude cliché. Er moet bewezen worden niet slechts een eendagsvlieg te zijn en dat brengt een bepaalde druk met zich mee. Zeker als het eerste album een succes was. En dat was de debuutplaat van Leon Bridges, Coming Home‘, absoluut. Het album uit 2015 stond als een huis en werd niet voor niets genomineerd voor een Grammy in de categorie beste R&B-album. De soulsound van de Texaan sloeg aan en vergelijkingen met Sam Cooke werden te pas en te onpas gemaakt.

Met ‘Coming Home’ waande de luisteraar zich onmiddellijk eind jaren vijftig, begin jaren zestig vorige eeuw, en dat Bridges het met zijn nieuwe release, ‘Good Thing’, over een heel andere boeg gooit, getuigt van de nodige durf. Samen met producer Ricky Reed – goed voor collaboraties met Jason Derulo, Pitbull, Robin Schultz, Christina Aguilera en vele anderen – werkte hij vanaf eind 2016 aan zijn nieuwe cd, die een veel modernere R&B-tint heeft. Niet vreemd als je bedenkt dat Leon graag luistert naar bijvoorbeeld Usher. Naast verschillen zijn er ook absoluut overeenkomsten; de lyrics zijn persoonlijk van aard, volgens Leon zelf niet noodzakelijk geëngageerd, en zijn dijk van een stem blijft overeind staan gelijk en huis.
Tien nummers telt de plaat, losstaande teksten, bijvoorbeeld gaande over enkele relaties van de afgelopen periode, of over zijn verleden – zoals Bad Bad News, waarvan de frase ‘I made a good, good thing out of bad, bad news’ overigens tot de albumtitel heeft geleid. Ook zingt hij over zijn moeder, op Georgia To Texas, na Lisa Sawyer van de vorige cd een tweede ode aan haar.

Muzikaal gezien is het album absoluut verfijnder, gedurfder en meer divers dan ‘Coming Home’, en dat blijkt direct al bij het sprookjesachtige intro van het eerste nummer, Bet Ain’t Worth The Hand. De arrangementen zitten stuk voor stuk goed in elkaar en de tempowisselingen tussen de verschillende songs zijn prettig.

Ondanks een licht gemis naar de nostalgie van ‘Coming Home’ kan gesteld dat Bridges zeker geen eendagsvlieg gaat zijn en dat is een Good Thing.

Tracklist
01. Bet Ain’t Worth The Hand