Recensie: Lenny Kravitz – Raise Vibration

Lenny Kravitz – Raise Vibration
Format: CD – LP – Digital / Label: Roxie Records
Releasedatum: 7 september 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

We hebben maar liefst vier jaar moeten wachten op nieuw werk van Lenny Kravitz, maar inmiddels is de nieuwe release ‘Raise Vibration’ een feit. Het is alweer het elfde studioalbum van de Amerikaanse singer-songwriter en multi-instrumentalist en is opgenomen in zijn eigen studio op de Bahamas. De meeste instrumenten heeft hij zelf ingespeeld, zoals hij op bijna al zijn platen doet. De enige samenwerking is met zijn vaste gitarist Craig Ross en toetsenist en arrangeur David Baron, naast een strijk- en blazers sectie.

‘Raise Vibration’ is doordrenkt van sixties hippie gedachtegoed, seventies soul, disco en funk a la Earth, Wind & Fire en Chic en seventies rockinvloeden van onder andere Pink Floyd, jaren tachtig toetsen en synthesizers en jaren negentig R&B en pop geluiden. Eigenlijk alles wat Lenny al jaren doet en vertegenwoordigd. Alleen weet hij het interessant en boeiend te houden doordat ieder album net weer even een ander geluid laat horen. Een nieuwe release klinkt nooit als zijn voorganger.
Ook zijn inmiddels overleden vrienden Prince en Michael Jackson hebben duidelijk hun invloed gehad op de muziek van de singer-songwriter. Het bijzondere is dan ook dat Low een duet is tussen Kravitz en de in 2009 overleden Jackson. Aanvankelijk dachten fans dat Lenny, Michael na probeerde te doen, maar het is toch echt de King Of Pop zelf die je hoort. Tevens is het funky nummer de aanzet geweest voor dit album. Who Really Are The Monsters? is eveneens een funk song en zou zo de politieke opvolger van Michael Jackson’s Thriller kunnen zijn. In dit nummer zingt Lenny over de  oorlogen in de wereld die met name in stand worden gehouden door toedoen van regeringen en wereldleiders die hun macht misbruiken. Sowieso staat ‘Raise Vibration’ vol politieke boodschappen en hippie uitingen. Van spiritueel ontwaken op de titeltrack tot samen sterk staan en ons verenigen omdat we allemaal gelijken zijn op Here To Love en We Can Get It All Together en van de wereld vullen met liefde op Gold Dust tot racisme en corruptie bij wereldwijde regeringen en het politieapparaat op It’s Enough.
Het buiten de boot vallende Johnny Cash is een mooi eerbetoon aan de legendarische country zanger die in 2003 overleed. Kravitz zegt hem en zijn vrouw June Carter te hebben ontmoet in 1995 in Los Angeles. Het blijkt dat Johnny Cash de eerste is geweest die zijn armen om Lenny heen sloeg nadat diens moeder was overleden. Met die wetenschap krijgt het nummer ineens een hele andere en veel emotionelere lading. Ook deze song gaat in verkapte vorm over liefde en steun en past daarmee toch weer helemaal bij de feel van de rest van de plaat.

Muzikaal gezien zit ‘Raise Vibration’ vernuftig in elkaar met mooie arrangementen, sterke teksten en veel diversiteit in stijlen. Het is een weldoordacht album met een duidelijke en sterke boodschap en het laat zien dat Lenny zijn vak als zanger, liedjesschrijver, multi-instrumentalist en producer wel degelijk verstaat.

01. We Can Get It All Together
02. Low
03. Who Really Are The Monsters?