Recensie: Leif de Leeuw Band – EP Deluxe

leif de leeuw band
Leif de Leeuw Band – EP Deluxe
Release datum: Juni  2014. Eigen beheer

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

Met een band die in de huidige bezetting al ruim 2 jaar bij elkaar is, klinkt de Leif de Leeuw Band strakker en gesmeerder dan ooit. Op hun debuut EP Deluxe laat de band horen dat ze ook een stevige dosis emotie erin kunnen gooien, iets dat soms ontbrak tijdens live-optredens de afgelopen jaren.

Leif de Leeuw (17 februari 1995) won als vijftienjarige de finale van de SENA Dutch Guitar Awards. Hij studeert aan de popafdeling van het Codarts conservatorium in Rotterdam en won vorig jaar wederom een SENA Guitar Award, ditmaal in de categorie tot 30 jaar. De line-up van zijn eigen band is drummer Niels Duindam, bassist Eibe Gerhartl en zangeres Britt Jansen.

EP Deluxe een mini-album met vijf eigen nummers en bijna een half uur speeltijd. De opnamen zijn gedaan in de Telstar Studio in Weert. Producer was de Engelse Robin Freeman, in het verleden onder meer producer van Herman Brood, Golden Earring, The Nits en Frank Boeijen. Hoewel Leif vooral bekend is als bluesrockgitarist, bevat het album niet alleen maar blues. Ook jazz en funkinvloeden zijn op de plaat te horen.

Leif: ‘Natuurlijk, blues is onze basis en dat zal nooit verdwijnen. Maar ik ben net zo goed beïnvloed door David Gilmour, Joe Walsh, Jeff Beck of Larry Carlton. Dat zijn geen van allen typische bluesgitaristen. We werken niet vanuit één genre, het kan bij ons alle kanten op. EP Deluxe is bluesrock, maar ook funk, soul en zelfs fusion. Allesbehalve traditionele blues in ieder geval.’

Dat laatste klopt. What About Grey is de openingstrack van deze mini-album en klinkt allesbehalve als traditionele blues. If anything is dat het een jazz en een funk feel heeft. Aanmerkelijk langzamer is Once And For All, een prachtige slowblues van 8 minuut 40. Alles klopt aan dit nummer. Het ingetogen edoch emotionele spel van Leif, de onderkoelde zang van Britt en het lome ritmewerk van Niels en Eibe. Vergeleken met deze track is My Shop woest en wild, terwijl Strictly Confidential neigt richting fusion. De prachtige instrumentale track Boaz sluit dit mini-album af.

Ik heb in eerdere recensies over live-optredens van de Leif de Leeuw Band geschreven dat het spel technisch prima in orde was, maar dat er gebrek was aan emotie. Daar is op deze EP absoluut geen sprake van. Volop emotie namelijk. De band is duidelijk gegroeid. Benieuwd hoe ze live zijn? Zaterdag 23 augustus 2014 treden ze op tijdens het Culemborg Bluesfestival.

Agenda (selectie)
23 augustus: Culemborg Blues. Tijd: 20:00 uur. Entree gratis.
27 september: De Heeren van Sonoy, Alkmaar (Blues Express festival). Entree gratis.