Lea Kliphuis - The World Owes Me Nothing

Lea Kliphuis – The World Owes Me Nothing (lp+cd)
Release datum: 15 januari 2016. Excelsior Recordings

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

We hebben er lang op moeten wachten, maar bijna 5,5 jaar na haar debuutplaat is het tweede album van singer-songwriter Lea Kliphuis eindelijk daar. Was haar debuut vooral folkrock, op haar tweede album neigen de liedjes meer naar country. Wat blijft is de sfeer van haar songs: die zijn klein en intiem, gelardeerd met haar warme stem.

De uit Friesland afkomstige en al jaren in Nijmegen woonachtige Lea Kliphuis bracht in 2010 haar debuutalbum Can I Come By? uit. Een folkrockplaat met wortels in het Amerika van eind jaren zestig en begin jaren zeventig. Ze trad onder meer op in De Wereld Draait Door en in het voorprogramma van Janne Schra en zong mee op platen van Black Bottle Riot en Roy Santiago. Tweede album The World Owes Me Nothing kwam in januari van dit jaar uit. De albumreleaseparty is 27 februari in Doornroosje.

Zoals ze zelf zegt in een interview met 3voor12 Gelderland: “Het heeft een paar jaar en een writers block geduurd, maar de plaat is er nu en ik ben er heel erg trots op. Het schrijven lukte heel lang niet, omdat ik dacht dat het wel allemaal vanzelf zou gaan. Mark Twain zei ooit: ‘Don’t go around saying the world owes you a living. The world owes you nothing, it was here first.’ Dat had ik even nodig denk ik.”

Na beluistering van de plaat is het bijna niet voor te stellen dat het schrijven ervan voor Kliphuis blijkbaar zo’n struggle was. Het album ademt een en al relaxedheid uit. Of het nu het single en titelnummer The World Owes Me Nothing is met zijn rustige en lome tempo, het ingetogen vrolijk klinkende Close Me Up, het lieve You Keep Me From Falling of het uitbundige Stardust: de songs golven aangenaam uit de speakers. Ook om vrolijk van te worden: A Long Way From Home en You’ll Always Be You. Het prachtige intieme This Could Be The End en No More You zijn wat mij betreft de prijsnummers van het album door hun intensiteit.

The World Owes Me Nothing bevat kleine, innige songs met een flinke dot country er in geïnjecteerd. Kliphuis heeft een warme stem met een rauw randje. Breekbare nummers die aangenaam schuren. Hopelijk duurt het niet weer ruim 5 jaar voordat ze een nieuwe plaat uitbrengt, hoewel die kans klein lijkt. Zoals ze zelf zegt in het interview met 3voor12 Gelderland: “En verder? Verder ben ik van plan om niet weer vijf jaar te wachten met het maken van een plaat, dus ik ga liedjes schrijven.”

1. The World Owes Me Nothing
2. Close Me Up
3. You Keep Me From Falling