layla-zoe-the-lily

Layla Zoe – The Lily
Label: Cable Car Records
Release 30 augustus 2013
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Andre Wittebroek

Na haar vorige CD Sleep Little Girl uit 2011, (zie toenmalige recensie Bluesmagazine) volgt dan nu haar nieuwe CD met de titel The Lily. Zoals in de vorige recensie al gezegd heeft Layla een geweldige stem; ruig en krachtig maar die kan ook erg gevoelig klinken waardoor ze perfect in het rijtje Beth Hart, Dana Fuchs en Janis Joplin past. Haar bijnaam in Canada is dan ook niet voor niets: Firegirl.

Ook nu weer is deze uit Canada afkomstige zangeres een hechte samenwerking aangegaan met de muzikale duizendpoot Henrik Freischlader. Layla schreef alle teksten, behalve Glory, Glory, Hallelujah en Hey Hey, My, My en Henrik de muziek. Verder bespeelt Henrik alle gitaren, bas, drums en doet ook nog de backgroundvocals. Ook heeft hij het album geproduceerd. Moritz Fuhrhop bespeelt het Hammond Organ. Het resultaat is werkelijk geweldig en waarom?

Layla heeft een vervelende periode achter de rug, letterlijk en figuurlijk. Een zware herniaoperatie verplichtte haar veel rust te nemen en gaf haar de tijd om haar leven te overdenken en tot bezinning te komen. De zeer moeizame relatie met haar vader, Father, de periode met drank, drugs en het rock en roll leven,Hey Hey My My, eisten hun tol. Het moest anders en het ging anders en Layla’s moeder, In her Mothers House en Henrik steunden haar daarin. Er lijken erg veel overeenkomsten te zitten tussen de relatie Beth Hart – Joe Bonamassa, en Layla Zoe – Henrik Freischlader. Beth heeft haar zoals ze zelf zegt, wederopstanding aan Joe te danken en Layla dus aan Henrik. Het resultaat in beide gevallen is formidabel. Beide dames staan nu veel beter en positiever in het leven en lijken hun problemen uit het verleden verwerkt te hebben: I choose You. Ook in het titelstuk The Lily kijkt ze positief terug op haar leven als ze er niet meer mocht zijn: Angels will sing, dance and play, to the blues on my funeral day. Intenser kan een tekst niet zijn.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze CD hoger aansla dan de beide CD’s van Beth en Joe en wel om de werkelijk prachtige teksten (mooi tekstboekje erbij) en muziek, en bijna alles zelf geschreven. Layla ’s teksten zijn autobiografisch en zeer persoonlijk. Ze grepen mij erg aan, vooral Father: ik heb zelf kinderen…Ook de muziek die Henrik gecomponeerd heeft past er perfect bij: woede, verdriet, liefde, hoop vloeien in tekst en muziek ineen. Het past gewoon perfect. Ik heb deze CD 3 keer achter elkaar beluisterd met de koptelefoon en dan hoor je de klasse pas echt. Er zit zoveel variatie in, zware riffs en bijna schreeuwen bij woede, gevoelig en intiem spel bij verdriet en liefde. Prachtig gewoon!

De CD begint met een dankbetuiging aan God met de solo gezongen gospel Glory,Glory Hallelujah waarin Layla haar dankbaarheid uitspreekt voor de veranderingen in haar leven. Denk niet dat de hele CD zo gaat en stop niet met luisteren…….Niet zozeer mijn ding maar echt geweldig gezongen. De rest is zo goed en anders, dat deze CD zeer hoog zal eindigen in mijn jaarlijst.

Conclusie: Pure klasse wat Layla en Henrik hier laten zien en horen! Oordeel zelf en laat het mij horen, ik ben zeer benieuwd naar jullie mening. Ga er even echt voor zitten, luister intens en krijg menigmaal kippenvel, net als ondergetekende. Zoals Lou Reed zegt: Muziek is emotie! Wel hier geldt dat absoluut.

01: Glory, Glory, Hallelujah (Gospel Traditional)
02: In Her Mother’s House
03: Green Eyed Lover