Recensie: Layla Zoe – Gemini

Layla Zoe – Gemini
Format: 2CD – Digital / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 5 oktober 2018

Als longtime fan van Layla Zoe, geloof ik dat iedereen die haar een keer heeft zien optreden een longtime fan wordt. Dat is de verdienste van Layla Zoe, maar zeker ook haar muzikale partner gitarist Jan Laacks. Haar nieuwe album is geproduceerd door Jan Laacks. Samen hebben ze een twintigtal nummers opgenomen in Bonn, Duitsland. Voor het eerst voelde Layla zich vrij, haar recordlabel had ze vaarwel gezegd, om zonder druk van buitenaf te kunnen werken naar haar eigen inzichten. Het resultaat is deze dubbel cd, met ondertitel voor cd 1 ‘Fragility’ en voor cd 2 ‘Courage’.

Als liefhebber van Layla Zoe, haar expressiviteit en performance, moest ik bij het beluisteren van cd 1 toch even slikken. Een verstilde akoestische cd, Hmm. Maar naar een paar luister beurten ontdek je dat ze een nog meer veelzijdig zangeres is dan ik al dacht. Nu zijn er grenzen aan wat een hardcore bluesrock liefhebber kan hebben, want nummertjes zoals Mumbai zijn niet aan mij besteed. Maar daarentegen bevat deze akoestische cd pareltjes zoals het intrigerende Turn This Into Gold en het bijzondere verhaal in The Deeper They Bury Me, over een man die meer dan veertig jaar gevangen zat  in eenzame opsluiting.
In de diepste krochten van haar ziel zocht ze naar inspiratie zoals het gloedvolle The Good Life, waar Jan Laacks een fantastische gitaar onderzette die het gevoel extra benadrukt. Let Go, is het opus magnum van cd 1 onder begeleiding van voornamelijk een piano brengt Layla hier een nummer met zoveel hartzeer, het grijpt je bij je strot. Een van de beste nummers die ik dit jaar voorbij heb horen komen.

Cd 2 laat de bluesrock kant van Layla Zoe horen. In het openingsnummer Weakness trekken ze al flink van leer met een riff die me bij vlagen doen denken aan Black Sabbath. De sterke niet echt opbeurende tekst voor mannen maakt dit qua intensiteit een duivels nummer. Dit is Layla zoals ik ze graag hoor, die power, dat alles geven in een nummer. Doordenderend in Dark World dat Kenny Wayne Shepherd als referentiekader heeft. Ook hier weer knetterend gezongen, zonder enkel rem gooit ze er weer alles uit. Voorzien van een vlammende solo van Jan Laacks. De passie die Layla in haar stem heeft zit bij Jan in zijn gitaar. Luister maar naar Ghost Train, snufje Hendrix, dat half rappen en dat gitaarwerk, geweldig nummer.
Layla en Jan hebben de tijd genomen om een cd te maken met muziek die ze zelf mooi vinden. Neem Bitch With The Head Of Red, geen misverstand mogelijk over wie dit gaat, soms wat vulgair in tekst maar een kraker van een nummer. Gemini, de titeltrack, heeft een funky grondslag, maar er gebeurt zoveel in dit nummer dat je soms de weg kwijt raakt en het chaotisch overkomt. Red Hot Chili Peppers is wat bij mij opkomt, de intensiteit die Layla Zoe in het nummer stopt, met gloedvol gitaarwerk, een groovy funkende bas, laten horen dat het niet alleen scheurwerk is op deze cd 2.
Na vijf nummers vol gas krijgen we twee slowblues tracks. Roses And Lavender, heel subtiel, relaxed gitaarwerk, vleugje Hammond, met een ingetogen solo van Jan Laacks. De ander Are You Still Alive Inside, vol vuur en niet alleen qua tekst een prachtig nummer, maar ook met vlammend gitaarwerk. Waar Roses And Lavender subtiel werd ingevuld gaan hier alle registers open. Memorabel is ook Automatic Gun opgedragen aan de slachtoffers van het schietincident tijdens een Country concert in Las Vegas. Met dit nummer schuwt ze een politiek statement niet.

De bevrijding van het juk en het moeten, opgelegd door de platenmaatschappijen maakt bij Layla Zoe het beste in haar los. Beide cd’s zijn een toonbeeld van haar kunnen. Ze bevestigen haar kwaliteiten als songwriter en performer.

CD 1
01. She Didn’t Believe
02. I’ll Be Reborn Blues